Naše školstvo prehráva zápas s extrémizmom

Autor: Erich Mistrík | 9.2.2017 o 19:32 | Karma článku: 11,61 | Prečítané:  8890x

Tak pôjde viac detí na výlet do Osvienčimu, minister dáva peniaze. Odpadne vyučovanie, deti sa zabavia na výlete, urobia si selfie pred hŕbou topánok. Pochopia, načo tam boli?

Pre bežného školáka nie je zaujímavý výklad o histórii, ktorá je vzdialená asi dvesto svetelných rokov. Oveľa dôležitejší je ten výlet, cestovanie bez rodičov, večerná zábava na izbe, schovávanie cigariet a fľašiek pred učiteľmi, prvé dotyky a ľúbostné laškovanie...

Vidieť Osvienčim možno predsa len bude silný zážitok. Ako však tým deťom vysvetliť, že videli len malú časť všeobecného vraždenia, že oveľa viac Židov, Bielorusov, Ukrajincov a iných zahynulo inde a inak? Pochopia, že Hitler a Stalin boli len dve rôzne podoby rovnakého režimu? Pochopia, že sa to všetko začínalo nevinnými hlúpymi poznámkami na druhých ľudí? Pochopia, čo je to rétorika nenávisti?

Návštevu Osvienčimu fetišizujeme.

Naše školstvo nevyhrá súboj s extrémistickými názormi jednorazovými akciami. Ak si to niekto myslí, vychádza z veľmi zlej diagnózy našej spoločnosti.

Na Slovensku sme sa zľakli extrémizmu až vtedy, keď nabral fašistické odtiene. Ale on tu bol oveľa skôr. Extrémizmus nie je totožný s nacizmom a jeho dôsledkom nie je len holokaust. Nacistický (alebo fašistický) extrémizmus je len vrcholom ľadovca.

Extrémizmus a neznášanlivosť je príklon k dogmatizmu akéhokoľvek druhu, bezmyšlienkovité nasledovanie vodcu, snaha zapojiť sa do „svojho“ davu a hlavne definitívne, rýchlo a jednoducho riešiť problémy.

Extrémizmus môže by aj náboženský – len môj boh je ten pravý, preto ho musia vyznávať aj druhí. Môže byť politický – kto nesúhlasí s mojou predstavou o spoločnosti, je mojím nepriateľom. Extrémizmus je aj etický – kto nenasleduje moje morálne normy, je amorálny. Môže byť aj policajný – problémy sa neriešia prevenciou, ale sa trestajú násilím. A môže to byť aj obyčajný extrémizmus v diskusii – nechcem ľudí presvedčiť, ale vyhrať nad nimi.

Tento problém nevyriešime návštevou Osvienčimu.

Ani zvyšovaním počtu vyučovacích hodín. – Na Slovensku sa totiž niekto rozhodol zvýšiť počet hodín dejepisu na základných školách. Bez koncepcie, bez riadneho premýšľania, bez diskusie.

Tie hodiny treba niečím naplniť. Tak vstanú bojovníci za dejiny kresťanstva (treba ich preberať podrobnejšie, veď sme kresťanská Európa), bojovníci za národné obrodenie (treba 19. storočie preberať podrobnejšie, veď sme Slovenská republika), vstanú bojovníci proti islamu (treba prebrať detaily vojen s Osmanskou ríšou). Určite sa nájde mnoho ďalších, absolútne nevyhnutých a dôležitých tém, o ktorých sa žiaci majú učiť. Určite sa najviac rozšíri výučba o nacizme.

Žiaci sa budú učiť stále viac, ale menej tomu všetkému rozumieť – a škola bude stále menej formovať ich názory či postoje.

Ak pôjdeme takto ďalej, zápas s extrémizmom sme prehrali už dnes.

Ten, kto schválil výlety do Osvienčimu a jednu hodinu dejepisu navyše, netuší nič o tom, ako si človek osvojuje názory a postoje. Netuší, že nové a nové témy vo vyučovaní našich žiakov nezmenia.

Na stretnutie s extrémnymi názormi pripraví žiakov úplne iná náplň a úplne iný spôsob vyučovania. Nepripravia ich žiadne preberané témy v dejepise alebo v občianskej náuke. Pripravia ich na to problémy, ktoré budú na hodinách riešiť.

V dejepise nestačí, ak sa žiak dozvie, že Hitler so Stalinom rozpútali svetovú vojnu. To sa dá ľahko naučiť a rýchlo zabudnúť.

O totalitných režimoch oveľa viac pochopí, ak bude riešiť reálny problém: Predstavte si, že váš veľmi dobrý kamarát od zajtra nesmie chodiť do kina ani do McDonalda, že sa musí z pekného bytu presťahovať do rozpadajúceho sa domu na okraji mesta, odkiaľ nesmie odísť a jeho rodičov niekam odviezli. Ako by ste mu mohli pomôcť? Mohli sme tomu predísť? Kedy a ako?

V občianskej výchove nestačí, ak žiak vie „prezentovať pozitívne tradície svojho regiónu“, ako sa uvádza v Štátnom vzdelávacom programe. To sa tiež dá ľahko naučiť, a popritom si môže žiak myslieť, že tie tradície sú hlúpe (alebo najlepšie na svete).

O svojej obci oveľa viac pochopí, ak bude riešiť reálny problém: Predstavte si, že do našej obce sa prisťahuje turecká rodina a dve deti prídu do našej triedy. Aké problémy v obci vzniknú, kto ich môže riešiť, ako môžete a chcete alebo nechcete prispieť vy a prečo?

Lenže takýto prístup si žiada spoluprácu učiteľov z rôznych predmetov, ich samostatnosť a tvorivosť. Ale naši učitelia sú desaťročia pripravovaní na výučbu podľa štátom určených požiadaviek, aj to len pre jeden/dva izolované predmety.

Takýto prístup si žiada aj premeniť školskú hodinu z vyučovania tém na riešenie problémov. Ale naši učitelia sú pripravovaní na prezentáciu (preberanie) tém na vyučovaní, nie na to, aby žiakov učili riešiť problémy.

Takýto prístup si žiada vyškrtať množstvo tém z každého predmetu. Ale my do nich desaťročia vnášame nové a ďalšie témy.

Takýto prístup si žiada riadnu metodickú podporu učiteľom. Žiada si aj radikálnu premenu (predĺženie a prehĺbenie) pedagogickej praxe študentov učiteľských fakúlt – teda aj zmenu študijných programov a zmenu spôsobov akreditácie vysokých škôl.

Radikálne znamená skutočne radikálne. A nie pridanie hodiny sem či hodiny tam. Ani nie zaplatenie výletu.

Lenže na to asi u nás nikto nemá odvahu. Nikto – ani celé vlády, ani ministri školstva, ani úradníci, ani školská inšpekcia, ani vysoké školy, ani riaditelia škôl, ani učitelia. Okrem jednotlivcov. A tak je to už 27 rokov.

Obávam sa, že bez radikálnej premeny aspoň jedného článku z tohto všetkého sa opäť nič nepohne a budeme sa prekvapene pozerať, akože sa nám tu ten príklon k extrémistickým (teda jednoduchým) riešeniam medzi mládežou rozmáha.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prehrali a odišli k medveďom. Danko nie je prvý, kto sa po porážke stratil

Za medveďmi pravidelne chodil Vladimír Mečiar, po neúspešných voľbách sa trikrát vytratil aj Robert Fico.

KOMENTÁRE

Bojkot zasadania vlády vracia Dankovi v hre vážnosť

Tromfom Danka je teraz jeho nevypočítateľnosť, náladovosť.

PRIMÁR

Strachu sa bude dať zbaviť. Vedci ho zničia pomocou svetla

Objav pomôže obetiam traumatizujúcich zážitkov.


Už ste čítali?