Nedajme sa zviesť emocionálnou silou Kristovho príbehu

Autor: Erich Mistrík | 2.4.2015 o 11:10 | Karma článku: 7,48 | Prečítané:  2529x

Veľká Noc je ideálnym časom na šírenie kresťanského učenia. Ľahko nás totiž zláka príbeh o tom, ako niekto za nás obetoval svoj život.

Podobné významy Veľkej Noci sa na nás budú v najbližších dňoch hrnúť zo všetkých médií. V mnohých prípadoch budú autori týchto príspevkov veriť, že prispievajú k šíreniu dobrej správy. Ale autori iných príspevkov proste nebudú nad vecou príliš rozmýšľať, alebo nebudú mať dostatok informácií o povahe tejto správy.

Nemá zmysel polemizovať na tomto priestore, či Ježiš Kristus existoval alebo nie. Mnohí z nás majú na túto otázku jasný názor. Dôležité je niečo iné.

Ak veríme, že skutočne žil, musíme veriť aj v kresťanskú cestu človeka – od prvotného hriechu „prarodičov“ Adama a Evy až po vykúpenie utrpením a smrťou Ježiša Krista. Bez „poklesku“ Adama a Evy stráca existencia Ježiša Krista zmysel.

Ak však neveríme, že žil, teda neveríme, že nás vykúpil, nemá zmysel ani celé kresťanstvo. Prvotný hriech tvorí len polovicu kresťanského učenia – idea božieho syna, ktorý nás mal vykúpiť, tvorí druhú, neoddeliteľnú polovicu kresťanského učenia.

V každom prípade je to emocionálne veľmi silný príbeh. Obetovanie vlastného života za šťastie (spokojnosť, vieru, život, slobodu...) druhých ľudí patrí v ľudských dejinách k najvzácnejším hodnotám a informácie o obetiach sa odovzdávajú cez celé generácie. Tak Európa vnímala už križiacke výpravy, tak na Slovensku vnímane SNP, tak vníma Európa Deň D a Stalingrad.

Preto nás niekedy pri Vianociach a Veľkej Noci zláka emocionálna sila Kristovej obete a nezamýšľame sa nad podstatou postavy Ježiša Krista. Podvedome pripúšťame, že by to mohlo byť pekné, ak by sa niečo také skutočne stalo.

Zláka nás príbeh o veľkej obeti. Neuvedomujeme si, že s týmto príbehom nenápadne prijímame aj podstatu kresťanského učenia.

Preto je dôležité kriticky prijímať tento príbeh. Len tak môžeme odlíšiť ľudskú hodnotu podobných príbehov od kresťanskej viery, ktorá sa v nich skrýva. Len tak môžeme odlíšiť hodnotu od viery. Len tak môžeme odlíšiť nádej, že sa každodenné utrpenie skončí, od kresťanského riešenia našich každodenných ťažkostí.

A len tak môžeme odlíšiť význam, ktorý prastarým oslavám konca zimy a začiatku jari prisúdilo kresťanstvo.

Kritická úvaha o tomto príbehu nám ukáže jeho mytologický charakter. To neznamená, že máme odmietnuť obrovskú humanistickú silu príbehu o osobnej obeti v prospech druhých ľudí. Znamená to len uvedomiť si, že humanistická sila príbehu Ježiša Krista nie je tým istým, ako kresťanský význam tohto príbehu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

KOMENTÁRE

Kaliňák je Ficov Lexa

Minister vnútra vyrástol na symbol zrastenia politickej a ekonomickej moci.

KULTÚRA

Podivné príbehy a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.


Už ste čítali?