reklama

Keby sa ministerstvo školstva nezaoberalo detailmi...

Názvy školských predmetov sú dôležité, lebo by mali ukazovať obsah predmetu. Rovnako aj názvy vzdelávacích oblastí v štátnom vzdelávacom programe. Ale prečo sa týmito detailmi zaoberá ministerstvo školstva?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Ministerstvo má svoje podriadené organizácie, a tie si prizývajú na pomoc ďalších expertov zo škôl. Títo ľudia diskutujú napr. o štruktúre štátneho vzdelávacieho programu, o obsahu školských predmetov, o počte hodín, o názvoch predmetov, o cieľoch vzdelávania, o ukončení každého stupňa vzdelávania, o vhodných učebniciach – teda o všetkom, čo treba vo vzdelávaní odborne posúdiť.

Odborníci na ústavoch aj učitelia-odborníci v komisiách poznajú situáciu na školách, mnohí z nich aj na školách pracujú. Ich odborné vzdelanie a skúsenosti sú predpokladom pre skutočne profesionálne rozhodovanie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj úradníci na ministerstve školstva majú vzdelanie. Niektorí dokonca pracovali na školách. Ak sa však stali úradníkmi na ministerstve, mali by veci zúradovať z hľadiska legislatívynie odborne posudzovať to, čo pred nimi odborne posúdili iní.

Lenže slovenské ministerstvá (a väčšinou aj ich najvyšší úradníci, teda ministri) zrejme vedia všetko lepšie ako tí, čo o problémoch uvažovali pred nimi.

A tak sa nižší aj najvyšší úradníci na ministerstve školstva zamýšľajú nad detailmi: Uvažujú o vhodnom počte hodín pre jednotlivé predmety. Hľadajú vhodný obsah maturity. Zamýšľajú sa nad obsahom testovania na školách. Počítajú vhodné počty žiakov na odborných školách. Potom verejnosť počúva nasledovné perly:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  • Matematika zvyšuje logické myslenie.

  • Joga patrí do škôl.

  • Zavedieme viac hodín informatiky (angličtiny, slovenčiny, dejepisu, telocviku, matematiky...) – už sa v tomto zozname vyskytol asi každý predmet.

  • Deti majú naspamäť poznať preambulu ústavy.

  • Kominárskych učňov treba toľko a toľko.

  • A ďalšie.

Najnovšie sa na ministerstve školstva zamysleli nad názvom vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra, lebo zistili, že sa volá tak isto ako predmet na gymnáziách.

Názvy oblasti a predmetu hovoria o obsahu, preto im treba venovať pozornosť. Ale o tom predsa v minulosti už uvažovali komisie a odborné ústavy, ktoré štát platí. Majú sa k tej istej problematike odborne vyjadrovať ešte aj úradníci na ministerstve?

Hoci je názov školského predmetu dôležitý, z hľadiska perspektívy centrálneho riadiaceho orgánu by mal byť detailom, s ktorým ministerstvo nestráca čas, lebo prácu už urobili iní. Rovnako by malo pristupovať k hodinovému rozsahu predmetov, k obsahu maturity, atď. - Veď túto prácu už urobili podriadené inštitúcie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale zrejme im ministerstvo nedôveruje.

Možno ak by ministerstvo viac dôverovalo ľuďom, ktorí v jeho rezorte pracujú, nemárnilo by čas uvažovaním o detailoch školstva. Mohlo by sa venovať skutočne dôležitým veciam:

Napríklad premýšľaniu o tom, ako na Slovensku vybudovať takú modernú koncepciu školstva, ktorá by dokázala prežiť najbližšie parlamentné voľby.

Alebo ako vyriešiť spravodlivé financovanie školských klubov.

Alebo ako vybudovať efektívny systém tvorby a vydávania učebníc.

Alebo ako vybudovať taký systém odborného posudzovania v školstve, ktorému bude ministerstvo plne dôverovať...

Erich Mistrík

Erich Mistrík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  251x

"Všetko je na webe". Aj o mne: www.erichmistrik.sk Zoznam autorových rubrík:  Myslím na školuKultúra is not deadVedaČistá politikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu