47-ročná Sinnéad O´Connor vie, o čom píše, keď zverejnila svoj otvorený list pre 23-ročnú Hannah Montanu. Veď svoj imidž už dávno obrátila proti zneužívaniu fyzickej krásy žien v šoubiznice. 37-ročná Amanda Palmer tiež vie o čom píše, veď ona, práve naopak, so svojou nahotou cieľavedome pracuje.
Vo svojich listoch narážajú na čosi oveľa hlbšie. Pozorne čítajme túto diskusiu hviezd. Hovoria aj o nás a o našom vnímaní médií.
Na Slovensku síce nemáme šoubiznis s podobnými možnosťami, v akých pracujú tieto tri dámy, ale aj tak nie sme ďaleko od týchto problémov: Veď len pred nedávnom sa u nás prehnala diskusia o Modrom z neba, ešte predtým diskusia o Extrémnych rodinách, prevalili sa pokuty za reality show, uvažuje sa o svojprávnosti účastníkov Farmárov, Bučkovcov, Vyvolených, diskutuje sa o exhibicionizme hlavných postáv iných show....
Diskusie by mohli napovedať, že si uvedomujeme, čo sa nám ponúka. Myslím si však, že len naplno odkryli, akí sme bezbranní voči pôsobeniu médií. Ukázalo sa, ako aj na Slovensku dôverujeme médiám (a hlavne televízii, veď tam to „vidíme na vlastné oči"), ukázalo sa, ako veríme všetkému, čo sa nám z obrazovky ponúkne.
Keď nás príbeh dojme a poplačeme si, vôbec nás nezaujíma spôsob, ako je vystavaný, akú úlohu v ňom zohráva moderátor - nevšímame si, že scenár je vyrátaný tak, aby nás relácia dojala. Stačí sa v čase vysielania niektorej reality show začítať do jej facebokovej stránky. Ako si mnohí neuvedomujeme, že na obrazovke nie je priamy pohľad do duší ľudí, ale s profesionálnou zručnosťou pripravená manipulácia s ich a s našimi citmi. - Teda, že síce možno emócie účastníkov sú autentické, ale mediálni majstri z nich urobili dojímavé divadlo.
Veríme i tomu, čo nám v médiách rozprávajú ľudia zodpovední za chod tejto krajiny, aj keď sa veľmi rýchlo ukáže, že sa len „pomýlili" v nejakých číslach. Veríme asi každému, kto tam niečo rozpráva - veď keď sa už niekto dostal do televízie, tak musí mať niečo v hlave, nie? Ako zriedka sa pýtame - Kto má vlastne pravdu? Aké má argumenty pre svoju pravdu? Čo si o tom myslím ja?
Preto nejde len o to, čo Miley Cyrus dosiahla svojou nahotou. Ide o fungovanie médií a hlavne o fungovanie ich divákov.
Nie je možné povedať, ktorá zo speváčok má v diskusii pravdu. Každá má svoju vlastnú. Každá z nich však jasne ukazuje, ako médiá (i šoubiznis) spracúvajú svoje obecenstvo a ako si ho pripravujú na bezhlavé prijímanie ďalších produktov.
Dobre si všimnime diskusiu popových hviezd. Hovoria veľmi jasne o tom, ako to funguje v pozadí. Hovoria jasne o slobode a zneužití, o dôstojnosti človeka a o jeho ponižovaní. Hovoria, že ak médiám uveríme, urobia si s nami, čo budú chcieť.
Ale možno je ešte všetko inak. Možno je celá diskusia pre všetky tri speváčky výbornou reklamou a v pozadí usilovne pracujú ich marketingové tímy. Čo ak je to všetko len hra, v ktorej sa všetci tvária, že ide o úctu k človeku, ale vlastne ide len o lepšiu reklamu, čiže o peniaze? Čo ak je to len výborne premyslený marketing, tak ako napr. facebooková stránka nemenovanej slovenskej reality show?