Školstvo opäť odchádza od reality

Autor: Erich Mistrík | 17.6.2013 o 9:30 | (upravené 17.6.2013 o 12:49) Karma článku: 13,04 | Prečítané:  9379x

V najnovšej oprave Štátneho vzdelávacieho programu sa objavila novinka - kapitola Medzipredmetové vzťahy, a v nej zaradené prierezové témy. Na prvý pohľad drobná zmena, ale zároveň krok späť v zameraní nášho vzdelávania.

Môžeme si myslieť čokoľvek o kuriklárnej reforme, prierezové témy sú jedným z jej najväčších výdobytkov. Aj napriek tomu, že ich učitelia nemajú radi, lebo ich pochopili ako nástroj na zvyšovanie administratívy a formálne ich vpisovali svojich predmetov.

Prierezové témy však priniesli niečo nové do nášho školstva: Akceptovali kľúčové problémy súčasnosti a ponúkli priestor, kde bolo možné pripraviť deti na problémové situácie dnešného sveta.

Celé desaťročia (už za komunizmu) sa aktuálne a „živé" témy dostávali do nášho školstva v podobe rôznych kampaní, a platilo to donedávna. Úrady vydávali rôzne námety a príkazy, v posledných desaťročiach sa školy mali venovať Vzniku samostatnej SR, Vstupu do NATO, Vstupu do EÚ, ľudským právam, globalizácii a pod.

Skoro vždy si to odniesli učitelia občianskej výchovy, ktorí sa - logicky - mali aktuálnym témam venovať a začleniť ich do svojho vyučovania. Škrípajúc zubami to robili, niekedy formálne, niekedy poriadne.

S reformou obsahu vzdelávania v r. 2008 sa do našich škôl dostalo niekoľko zásadných tém, ktoré už nie sú len krátkodychými kampaňami, ale hovoria o kľúčových problémoch súčasnosti: životné prostredie, médiá, stretávanie množstva kultúr (+ pár ďalších, ale tieto považujem za kľúčové).

Tak boli učitelia povinní do svojich predmetov (nie vždy a všade, ale tam, kde sa to hodilo) zapracovať environmentálnu výchovu, mediálnu výchovu i multikultúrnu výchovu.

Opäť to mnohí urobili formálne zápisom do papierov, ale mnohí aj skutočne o týchto témach uvažovali a skutočne prispôsobili svoje vyučovanie.

Deti tak dostali šancu (tam, kde ju školy využili) získať zručnosti v narábaní s médiami, uvažovať o životnom prostredí z hľadiska nebezpečenstiev i možných riešení, alebo dostali šancu sa pripraviť na prudké strety s cudzími kultúrami.

V novej verzii programu sa z týchto tém stali „medzipredmetové vzťahy", dokonca iba „ďalšie formy uplatnenia medzipredmetových vzťahov". Pravdepodobne na základe nepochopenia zásadného rozdielu medzi vzťahmi predmetov a prierezovými témami.

Zjednodušene: Medzipredmetový vzťah = vzťah medzi obsahom školských predmetov. Prierezová téma = kľúčová téma súčasného sveta.

Vzťah medzi školskými predmetmi je niečo úplne iné ako kľúčový problém súčasného sveta.

Napríklad, vzťah medzi dejepisom a geografiou vznikne vtedy, keď učiteľ ukazuje žiakom, že dejiny Bratislavy prebiehali preto takým a takým spôsobom, lebo mesto leží na Dunaji, a táto poloha mesta výrazne ovplyvnila jeho dejiny.

Ale prierezová téma environmentálna výchova sa uplatní vtedy, ak Dunaj v Bratislave vnímame v procese jeho formovania človekom a keď deti zistia, že úspešné zvládnutie nedávnych  povodní je zároveň obyčajným „posielaním" vody do ďalších krajín a prináša ďalšie environmentálne riziká.

Alebo vzťah medzi slovenčinou a angličtinou vzniká vtedy, keď učiteľ ukazuje žiakom, že niektoré frázy nemožno preložiť zo slovenčiny do angličtiny, a iné zasa naopak.

Ale prierezová téma multikultúrna výchova sa uplatní vtedy, ak žiaci zistia, že jazyky majú svoju históriu a že nemožnosť doslovného prekladu nie je nejakou čudnou zvláštnosťou toho druhého jazyka, ale výsledkom historického vývoja obidvoch jazykov.

Ak sa prierezové témy zredukovali na vzťahy medzi predmetmi, stratili svoju silu - lebo sú len niečím nesamostatným, oproti ich výraznému samostatnému postaveniu v predošlom programe.

Prierezové témy zároveň prestali byť dôležitými aspektmi súčasného sveta.

Ak sú len vzťahmi medzi predmetmi, tak sa v logike nášho vyučovania oslabilo vnímanie súčasného sveta - a posilnil sa predmetový charakter vyučovania.

Naše školstvo stále funguje na základe princípov pruského školstva z 19. storočia. Vstup prierezových tém bol vstupom reálneho sveta do nášho školstva. Deti mohli uvažovať o tom, čo sa deje vo svete a pripravovať sa na reálne situácie.

Premena prierezových tém na medzipredmetové vzťahy posilňuje vyučovanie podľa predmetov, ktoré sú stále budované ako zjednodušené vedné odbory. Odchádzame od živých problémov súčasnosti a posilňujeme vtĺkanie vedných odborov do hláv detí.

Ale to už do súčasného sveta nepatrí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?