reklama

Ako po voľbách rozkvitne naše školstvo 2

Pozrime sa, čo sľubujú nášmu školstvu po voľbách ďalšie politické strany. Veľa zábavy síce pri čítaní volebných programov nezažijeme, ale zaujímavé čítanie to rozhodne je.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

V prvom blogu na túto tému som napísal, že sa pozriem len na tzv. relevantné politické strany - čiže na tie, ktoré majú šancu po voľbách o niečom rozhodovať. Ďalšie strany zverejnili svoje volebné programy a ukazuje sa, že sa mi sem pohodlne zmestia všetky strany, ktoré majú šancu získať aspoň pol percenta hlasov.

Volebné programy pre školstvo sú totiž také stručné, že skoro niet o čom písať.

Aby sa mi strany v blogu nepohádali, opäť som ich usporiadal podľa abecedy.

Opakuje sa situácia s povinnou jazdou - stále čítame, že zvýšia platy, dajú viac peňazí do školstva, zlepšia postavenie učiteľa, zvýšia kvalitu vysokých škôl a podobné sľuby.

99%. V časti o školstve sa v podstate zaoberajú len povinnou jazdou a znížením cien školských pomôcok. Ale dozvieme sa, že „práca učiteľa bola vždy náročná a politici ju len sťažujú". Čo na to povedať?

KDH. Týždeň po odhaľovaní bilbordov, teda po ich oficiálnom, slávnostnom, televíznom začiatku volebnej kampane nie je na ich stránke volebný program. Teda je - ale z roku 2010. Je zaujímavé si v januári 2012 prečítať, že budú presadzovať „prispôsobenie rozpočtu 2007-2013", alebo že „Európska únia začne v roku 2010 diskusiu". Asi sa u nich nič nemení.

KSS. Déjà vu: Budú „bojovať za presadzovanie sústavného zvyšovania úrovne výchovy a vzdelávania mládeže, vysokej profesionálnej odbornosti absolventov a ich mravné kvality." Okrem povinnej jazdy chcú posilniť prípravu pre robotnícke profesie a chcú v učebniciach prehodnotiť históriu. Školstvu venujú rovnaký priestor ako iným oblastiam.

ĽS-HZDS. Školstvu venujú 2 strany zo 40. Okrem povinnej jazdy napríklad vedia, koľko budú stáť školské pomôcky v najbližších rokoch, lebo zavedú stoeurovú poukážku pre rodičov prvákov. Nezostanú len pri peniazoch, ale budú „venovať aj zvýšenú pozornosť obsahovému zameraniu štúdia na školách". Je ťažké sa tým nadchýnať, pretože zvýšená pozornosť môže znamenať všeličo.

Zrejme majú nejakých priateľov medzi učiteľmi, lebo budú podporovať projekt Otvorená škola. Jeden z mnohých. Stihnú sa venovať aj krajanom v zahraničí.

Sú originálni so svojím návrhom na internátne školy pre rómske deti z málo podnetného prostredia (asi len rómske žijú v málo podnetnom prostredí). A - bože uchovaj - pripravia nový zákon o vysokých školách, ktorý zvýši úroveň vysokých škôl. Vysoké ambície.

Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. Z 22 strán venujú školstvu necelé 2, kde je samozrejme aj povinná jazda. Ťažiskovou témou je prepojenie škôl s praxou - chcú premeniť stredné školy a zaviesť povinné predmety o práci a podnikaní. Hlavne tieto nové predmety určite potešia všetky základné aj stredné školy.

Radi by liberalizovali trh s učebnicami a „podstatne zúžili" vzdelávací obsah. Aspoň niekto to chce urobiť „podstatne".

Zdôrazňujú odstraňovanie byrokracie. Všetky študijné programy na vysokých školách síce paušálne odsúdili - z vysokých škôl „ani jedna nie je na svetovej úrovni" - ale chcú, aby o nich akreditačná komisia rozhodovala vecne, a nie formálne.

Zostal však pocit, že v tomto programe je najmenej fráz. Hoci ak niekto napíše, že „bude presadzovať podporu vzdelávania a výskumu", až tak veľa nám neoznámil.

SaS. Školstvu venujú rovnaký priestor ako ostatným oblastiam programu. Tretinu tvorí povinná jazda, ktorú doplnili o odbúranie byrokracie a boj proti vyhoreniu učiteľov.

Vyvrcholením je „prepojenie školstva a zamestnávateľov". To je teda silný cieľ! Ako ich prepoja? Personálnou úniou? Spoločným financovaním? Radšej sa nebudem ďalej pýtať.

SMK. Nemajú v programe povinnú jazdu a školstvu venujú štvrť strany zo 4,5. Zavedú do každej obce škôlku aj základnú školu a budú v materinskom jazyku vzdelávať až po univerzitu - žeby aj Rusínov a Čechov? Najviac priestoru venujú obnove odborného vzdelávania pre prax.

Ale zistili, že niečo je skutočne potrebné: „Dôležitým faktorom konkurencieschopných vedomostí je aj znalosť aspoň jedného cudzieho (svetového) jazyka na dobrej úrovni". Kde, kto, ako, za čo to v školstve dosiahne, čo je to dobrá úroveň a čo sú to tie konkurencieschopné vedomosti?

SNS. Tento program plný bojových hesiel, ako napr. „Nás neumlčia", sa venuje školstvu v troch odsekoch (z 11 strán textu). Je tu samozrejme povinná jazda, čo v prípade tejto strany znamená aj vysokú frekvenciu slov národ, hrdosť, vlasť a pod. Dozvieme sa však, že strana spustí po voľbách „celkovú reformu regionálneho školstva". Učitelia a riaditelia, tešte sa, ešte sa jedna reforma neskončila, už prichádza druhá, a táto bude „celková". Paradoxom je, že súčasnú reformu, ktorú asi chcú opraviť, spustil tiež minister školstva za SNS.

Zaujímavá je myšlienka o presadzovaní horizontálnych vzťahov učiteľ-žiak (?). Ale oceňujem myšlienku učiteľa-tútora, len kto to zaplatí...

Aby som bol spravodlivý, dozvieme sa zásadnú vec: „Škola je na rázcestí možností súčasnosti a požiadaviek budúcnosti."

SSS Nory Mojsejovej. Vo svojom programe akosi nezavadili o školstvo. Možno som zle hľadal.

Súhrnné pozorovanie: Nenašiel som koncepciu systémového riadenia školstva. Našiel som mnoho lepších, horších aj úplne najhorších opatrení a akcií, ktoré však medzi sebou netvoria systém.

Samozrejme, nehľadal som niekoho, kto by totálne rozoral naše školstvo a kompletne ho postavil na nohy. Taká strana tu dúfam nie je.

Hľadal som však stranu, ktorá má koncepčnú predstavu o školstve. V jedinom programe bola snaha o systémový prístup, ale podľa mňa dosť nepodarená snaha.

Nedokážem hodnotiť iné časti volebných programov, takže len dúfam, že nie sú spracované podobným spôsobom.

Zostáva však podozrenie, že strany nepovažujú svoje zverejnené volebné programy za smrteľne dôležité. Okrem jednej strany sa nesnažia, aby sa čitateľ ľahko v ich programoch orientoval. Zrejme im nezáleží na tom, akým jazykom je napísaný. Pokojne programy zapĺňajú aj prázdnymi frázami. Ak navrhujú konkrétne a zásadné opatrenia, tie sú často vytrhnuté z kontextu.

Hlavne, že viacero strán má na svojich weboch počítadlo, koľko dní-hodín-minút-sekúnd zostáva do volieb. Veľmi dôležitý údaj pre voličov.

Tak ako v predošlom blogu, aj teraz sa musím spýtať: Pre koho píšu strany svoj volebný program? Ako chcú riadiť štát, ak v podstate nemajú komplexnú predstavu o takej dôležitej časti života spoločnosti, akou je vzdelávací systém?

Musím na záver dodať, že aj keď sa z napísaných a zverejnených volebných programov veľa nedozviem, viem, koho pôjdem voliť. Chcem rozhodovať sám, kam pôjde môj hlas a nenechám ho prepadnúť.

Erich Mistrík

Erich Mistrík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  251x

"Všetko je na webe". Aj o mne: www.erichmistrik.sk Zoznam autorových rubrík:  Myslím na školuKultúra is not deadVedaČistá politikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu