Vedci budú radiť ministrovi školstva

Autor: Erich Mistrík | 28.8.2011 o 10:53 | Karma článku: 7,22 | Prečítané:  1568x

Tak nám vzniklo Centrum pedagogického výskumu pri SAV. Konečne bude mať Akadémia vlastnú pedagogickú inštitúciu. Konečne sa niekto chopil iniciatívy a ponúkne výsledky výskumov pre rozhodovanie. Konečne dostane minister školstva seriózne vedecké podklady pre svoju prácu. ... Aspoň tak nám to prezentovali televízne správy.

Je to bomba správa. Veď okrem učiteľských fakúlt na Slovensku neexistuje inštitúcia, ktorej prvoradým cieľom by bolo robiť pedagogický výskum - teda výskum výchovy, učenia, žiactva, školstva, vzdelávania, kurikula, učebníc, reforiem, testov a všetkého, o čo sa bude nová inštitúcia pokúšať.

Pri sledovaní televíznych správ aj pri čítaní oznamu na stránke SAV sa človek uspokojí, lebo vidí, že za stolom sedia ľudia, ktorí pre podobný výskum už niečo urobili a dá sa uveriť, že svoju prácu budú robiť poctivo. Títo ľudia vedia, čo je to výskum a ako ho robiť, poznajú školy, dlhodobo sledujú, čo sa v našom školstve deje.

Je preto pochopiteľné, že aj pán minister vznik centra privítal.

Niečo mi však vŕta v hlave.

Ak sa pán minister potešil - znamená to, že doteraz nedostával vedecké podklady pre svoju prácu?

Ak sa pán minister potešil - znamená to, že nesledoval celoštátne, regionálne aj medzinárodné výskumy, ktoré robí množstvo domácich aj zahraničných inštitúcií (ako napr. všetky naše učiteľské fakulty, mimovládne organizácie ako napr. Open society, nadnárodné organizácie ako napr. OECD a ďalšie)?

Ak sa pán minister potešil - znamená to, že jeho názory na školstvo sú blízke názorom skupiny, ktorá nové centrum prezentovala?

A tu je problém. Ľudia, ktorí nové centrum prezentovali, majú v našom školstve kredit. Ale majú ho ako predstavitelia jednej názorovej platformy. Reprezentujú dosť vyhranený názor na školu a na naše školstvo. Svoj názor dokonca dokážu podoprieť výsledkami vlastných výskumov.

Ale na Slovensku existujú aj ďalšie názorové platformy, ktorých názory na školstvo sú tiež výsledkom dlhodobej práce a sú možno rovnako vyhranené. A čo je pre súčasnú svetovú aj domácu vedu typické - medzi rôznymi názorovými skupinami sa vedú tvrdé vedecké boje, pretože niektoré ich náhľady na školstvo sú na úplne opačných póloch.

Ak sa teda pán minister potešil - znamená to, že chce počúvať len túto názorovú skupinu, alebo hlavne túto názorovú skupinu? Alebo to znamená, že pán minister nevie o existencii rozličných názorových skupín?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?