reklama

Hurá, Antiplagiátor!... Ale načo?

Študenti podvádzajú! Odpisujú od iných študentov! Kopírujú z internetu! Preberajú myšlienky iných! Taká je predstava úradníkov na univerzitách, na ministerstve školstva, aj mnohých politikov tohto štátu. Preto treba zaviesť programy, ktoré odhaľujú podobné praktiky. Dokonca by to mal byť určovať zákon.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)

A tak sa na našich vysokých školách rozmohol softvér antiplagiátor, cez ktorý musia prejsť všetky bakalárske aj diplomové práce - aby ich tento program mohol porovnávať a odhaľovať študentov, ktorí odpisovali. Pre istotu sú tieto softvéry hneď dva, možno aj viac, zatiaľ však viem o dvoch.

Programy pracujú poctivo. Ich databáza rastie, takže sú schopné odhaľovať stále viac. Študenti sa trasú, keď zistia, že sú plagiátormi povedzme na 4,75 %. Zdesene telefonujú a mailujú svojim školiteľom, čo budú teraz robiť - môžu vôbec obhajovať takú diplomovú prácu, ktorá je na 4,75 % plagiátom?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo vlastne taký antiplagiátor odhalil? Predstavme si, že diplomová práca riešila niečo o Štátnom vzdelávacom programe. Je celkom logické, že študent XY musel odcitovať pasáže z tohto Štátneho vzdelávacieho programu.

Pred rokom však na inej vysokej škole študentka AB riešila inú prácu o reforme nášho školstva. Tiež odcitovala pasáže zo Štátneho vzdelávacieho programu - samozrejme, náhoda chcela, že odcitovala okrem iného aj tie pasáže, ktoré odcitoval študent XY.

Nuž a čo našiel program antiplagiátor? Zistil, že v dvoch diplomových prácach sú tie isté vety a celé odseky. Ako každý softvér, aj tento antiplagiátor je hlúpy a nerozumie, že dvaja študenti citujú nejaký spoločný prameň - on len našiel rovnaké vety.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pretože študent XY prišiel neskôr, má smolu - je plagiátorom, lebo v jeho diplomovke sú tie isté vety, ako v diplomovke študentky AB. Dokonca je to 4,75 % celej práce. Aké hrozne vysoké číslo... Študentka AB je ešte čistá, lebo bola prvá, čo dokument citovala - úroveň jej plagiátorstva je 0,00%.

Nedajbože, aby študent MN písal budúci rok prácu, v ktorej odcituje tie isté pasáže zo Štátneho vzdelávacieho programu. Antiplagiátor si všetko pamätá, preto zistí, že sa plagiátorstvo sa zvýšilo, lebo študent MN už odpisoval nie z jednej, ale hneď z dvoch predchádzajúcich diplomoviek. Že všetci traja len citovali ten istý prameň? Skúste to vysvetliť softvéru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hrozím sa situácie, keď tento vysoko inteligentný program bude kontrolovať diplomové práce o päť rokov. Myslím, že plagiátorstvo dosiahne 90%, lebo veď študentovi zráta všetky diplomovky za 5 rokov, ktoré citovali ten istý Štátny vzdelávací program.

Samozrejme, každý protokol o plagiátorstve sa zaeviduje v univerzitnej počítačovej databáze a vytlačí (bežne na jednu diplomovku 2-3 strany). Veď papier neplače.

Čo ma na celej veci najviac trápi?

Niektorí študenti naozaj radi odpisujú. Je už nejakou súčasťou študentského životného štýlu, že hľadajú cestu ľahšieho odporu. Na to je však učiteľ, aby zistil, či odpísali alebo nie. Mám taký pocit, že je to jedna z dôležitých súčastí učiteľského remesla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpokladám, že učiteľ má vždy viac rokov ako študent. To znamená, že fyzicky musel za život prečítať viac kníh ako študent a vidieť viac diplomoviek. Dá sa s vysokou pravdepodobnosťou predpokladať, že odhalí študentovo odpisovanie. Ak aj nie školiteľ, tak oponent diplomovej práce.

Určite občas niečo neodhalia a niektorí študenti získajú diplom na základe malého či väčšieho podvodu. To sa mi vôbec nepáči. Alebo sa všetci dohodnú, že sa nič neodhalí. To je korupcia, ktorá sa mi tiež nepáči.

Ale porovnajme:

Na jednej strane pár študentov, ktorí si magisterský či bakalársky titul nezaslúžili. Na druhej strane vývoj softvéru, jeho správa, tony papiera na protokoly, priestor na archivovanie protokolov, čas študentov a učiteľov, ktorý strávili s týmto softvérom.

Skutočne je tých pár podvodníkov hodných toho, aby sme na ich odhalenie venovali toľko hodín a toľko prostriedkov? Skutočne neexistujú dôležitejšie veci na našich vysokých školách?

Erich Mistrík

Erich Mistrík

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  218
  •  | 
  • Páči sa:  251x

"Všetko je na webe". Aj o mne: www.erichmistrik.sk Zoznam autorových rubrík:  Myslím na školuKultúra is not deadVedaČistá politikaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu