Erich Mistrík
Slovenské mamičky, pekné dcéry máte
V čase, keď sa internetom aj oficiálnymi fórami prevaľuje šialenstvo etnickej nenávisti, niekto našiel odvahu vytvoriť dielo zasvätené tolerancii.
"Všetko je na webe". Aj o mne: www.erichmistrik.sk Zoznam autorových rubrík: Myslím na školu, Kultúra is not dead, Veda, Čistá politika, Nezaradené, Súkromné
V čase, keď sa internetom aj oficiálnymi fórami prevaľuje šialenstvo etnickej nenávisti, niekto našiel odvahu vytvoriť dielo zasvätené tolerancii.
Vymazanie krížov z gréckych kostolov v katalógu Lidl je tou najhoršou formou multikulturalizmu, aká sa mohla objaviť a negatívne reakcie sú úplne prirodzené.
Na bratislavskom hrade je už skoro rok expozícia o najstaršej kultúre na území Slovenska. Vidíme tam poklady z minulosti – ale na výstave sa nudíme.
V centre Zvolenskej Slatiny je veľkoryso vybudovaná Galéria Jána Kulicha. Provokuje otázky, prečo práve jemu sa venuje moderná galéria.
Bratislava sa výborne nachystala na slovenské predsedníctvo v Rade EÚ: Postavili sme veľké modré napodobeniny ľudových domčekov vnútri Starého Mesta.
Zachrániť prakticky nefungujúci Klub slovenských spisovateľov sa určite nepodarí a je to aj zbytočné. Núkajú sa paralely s inými inštitúciami.
Úspešný príbeh ateliérov v bratislavskej Cvernovke sa väčšinou prezentuje ako naplnenie potreby umelcov. Cvernovku však nepotrebujú len oni, ale celé Slovensko.
Veľká Noc je ideálnym časom na šírenie kresťanského učenia. Ľahko nás totiž zláka príbeh o tom, ako niekto za nás obetoval svoj život.
Ak rímsko-katolícka cirkev akceptuje evolučnú teóriu, mala by akceptovať aj homosexualitu zakotvenú v génoch.
„Boh sa hnevá na Libériu a ebola je mor. Libérijci sa musia modliť a prosiť o Božie odpustenie za korupciu a nemorálne činy (ako je homosexualita a pod.), ktoré naďalej prenikajú do našej spoločnosti.“
V tom istom mesiaci sa otvorili renovovaná Danubiana i nová Kunsthalle. Pretože všetko niečo stojí, boli ešte pred nedávnom v súboji o finančný príspevok štátu. Zrazu sú tu obidve. Na pohľad idylka, ktorú nám venoval štát.
Slovensko dávno nie je takou aktívnou kresťanskou krajinou, ako nám to rady prezentujú cirkevné hierarchie. Napriek je tomu kresťanský fundamentalizmus stále silný. Posledný príklad – iniciatíva proti rodovo citlivej výchove.
Ukrajina, zmena slovenskej ústavy, nový prezident, financovanie súkromných škôl, voľby do Európskeho parlamentu – okolo nás sa deje veľa dôležitých vecí, na ktoré chceme mať názor a zaujať k nim stanovisko. Mnohé z nich sa totiž dotýkajú podstatných parametrov nášho života. Prečo ich spoločenskí vedci verejne nekomentujú?
Galéria Cypriána Majerníka má v Bratislave opäť problémy. Je až symbolické, ako galéria s týmto názvom má u nás problémy desaťročia. Vždy zdanlivo z iných dôvodov, ale nakoniec z toho istého dôvodu - kvôli nášmu vzťahu ku kultúre a umeniu.
V Bratislave sa ľahko stavia. Kto chce stavať, tomu pomáha celý svet - buď filištínsky pripravený územný plán, alebo niekto schváli evidentnú absurdnosť (dom na Jasovskej ulici), prípadne si majiteľ zvalí starú budovu sám s právne pochybným odôvodnením (časť Cvernovky). Ale najľahšie sa predsa len stavia „na zelenej lúke", preto je asi najlepšie počkať, kým stará budova nespadne sama.
Tak sa nám bývalá Hannah Montana pred kamerou vyzliekla a hneď spôsobila škandál. Svoj imidž síce od Hannah Montany radikálne zmenila, nespoznáte ju, ale škandál je na svete. Ozvali sa veľké postavy šoubiznisu, Sinnéad O´Connor a Amanda Palmer. Spočiatku sa zdalo, že ide len o nahotu, ale ukazuje sa, že ide o oveľa viac.
Turistov, ktorí navštívia Bratislavu, často veľmi zaujímajú figúrky Čumila, Schöne Náciho, či napoleonského vojaka - viac ako Hrad, Dóm či Stará radnica. Niekto týmto sochám hovorí gýče, iný sa rozčuľuje, prečo sprievodcovia neukazujú väčšie umelecké hodnoty. Je dobre, ak pútajú taký záujem?
Starostka bratislavského Starého Mesta zrejme mala právo odvolať Richarda Gregora z vedenia Galérie Cypriána Majerníka. Zvážila však všetky dôsledky?
Nebýva na Slovensku zvykom, aby sa verejne a vášnivo diskutovalo o našej kultúrnej tradícii. Často sme ku svojej kultúre dosť ľahostajní. Ale „aféra" okolo vyobrazenia Konštantína (Cyrila) a Metoda na dvojeurovej minci rozvášnila mnohých milovníkov slovenskej kultúry. Jeden motív dominoval a stále dominuje: „Ak im zoberiete svätožiaru, beriete nám našu kultúrnu tradíciu". Ale je to naozaj tak? Je Slovensko až takou kresťanskou krajinou, aby mali dve svätožiary takýto význam?
Znovu som navštívil Španielsko a opäť som zažil ten pocit: Bol to zvláštny pocit počúvať Španielov, ako ukazujú cudzincom svoju krajinu a hovoria - tieto terasovité záhrady sme sa naučili robiť od Arabov, táto veža má arabské vzory, tu sme si postavili kópiu arabského paláca. Rozmýšľal som, kedy som na Slovensku v bežnej reči (nie v odborných príručkách) počul - toto sme sa naučili od Maďarov, toto k nám priniesli Nemci, toto nás naučili Česi.