Ak sa nebudeš dobre učiť, bude z teba učiteľ

Autor: Erich Mistrík | 3.9.2016 o 12:33 | Karma článku: 11,69 | Prečítané:  5995x

Učitelia nemohli dostať lepší darček k novému školskému roku ako prirovnanie k právnikom: Vy ste len takí obyčajní učitelia, ale právnici –  tí niečo znamenajú.

Ľudia zvyknú hovoriť – Keď sa nebudeš dobre učiť, budeš celý život kopať kanály. A dodávajú – ako Cigáni. Rómov chápu ako prototyp nevzdelanosti a neschopnosti.

Zdá sa, že podobným prototypom sa stali aj učitelia.

Na povolanie učiteľa predsa netreba vyvinúť veľké úsilie, určite nie také veľké, ako na vznešené povolanie právnika. Veď stačí deťom niečo porozprávať, alebo sa s nimi hrať nejaké hry, a na to netreba prakticky žiadne vzdelanie.

Naďalej pôsobí starý mýtus – Kto vie, ten niečo robí, kto nevie, ten o tom učí. – Pretože ľudia si myslia, že učiť znamená o niečom len tak nezáväzne rozprávať.

Kto tak hovorí, vôbec netuší, že premeniť existujúce poznanie na niečo, čo si osvojí detská psychika, je komplikovaný proces, že nestačí zložité veci prerozprávať detským a jednoduchým jazykom.

Z predstavy o tom, že učiteľ iba niečo zložité zjednoduší, vyplýva aj podceňovanie tvorby učebníc na Slovensku – veď stačí veľkú vedu opísať jednoduchšie, a máme dobrú učebnicu. Navyše, keď už učiteľ má tú učebnicu – stačí si prečítať, čo v nej je a prerozprávať to deťom. Prípadne im iba povedať, ktoré strany si majú naštudovať a napísať si z nich poznámky.

Podobná predstava vôbec nerešpektuje princípy učenia, spôsoby osvojovania si nového detským mozgom, ani množstvo neviditeľných vzťahov, ktoré to všetko ovplyvňujú. Nerešpektuje dynamiku triedy, ani odlišnosti každého školského kolektívu, individuálne procesy učenia, konkrétnu situáciu v škole.

Dobre, deti síce sú rôzne, ale predsa si len často myslíme, že učiteľovi stačí učebnica, tabuľa a krieda (dnes už možno tabuľa a fixky). Nepotrebuje zložité laboratóriá na experimenty, nepotrebuje riadnu techniku a poriadny výučbový softvér, nepotrebuje špeciálne zručnosti pre prácu s týmto softvérom.

Učiteľstvo je v podstate jednoduché povolanie. Stačí, aby učiteľ miloval deti a bude dobrým učiteľom. Kvôli tomu ani nepotrebuje veľkú prípravu, ani špeciálne zručnosti, ale hlavne musí hlboko v duši cítiť mravné poslanie odovzdávať sa budúcim generáciám. Preto sa učiteľom treba narodiť. Kto nemá talent „od boha“, nikdy nebude dobrým učiteľom.

Tieto ideologické nezmysly šíria ľudia, ktorí nemali dobrých učiteľov. Ak by ich mali, tak by cítili, že nešlo ani zďaleka o lásku, ale o spôsoby, akými učitelia so žiakmi pracovali, ako ich pritiahli k nejakej problematike, ako ich nadchli pre poznávanie a pre vzdelanie. – Ale ani vtedy by si to všetko vôbec nemuseli uvedomiť, lebo nevideli do pozadia toho, ako ich učiteľ nadchol. Boli totiž v školských laviciach, nie pred nimi.

Učiteľstvo má podľa bežných predstáv ešte jednu veľkú výhodu: O jednej hodine „mu padla“. Ak neučí dopoludnia každú hodinu, tak má pracovný deň niekedy iba 4-hodinový, ale maximálne 7-hodinový.

Tisíckrát vyvracaný mýtus, ktorý sa stále vracia. Opakujú ho ľudia, ktorí nevidia, lebo nikdy nevideli, lebo nemôžu vidieť, akú prípravu potrebuje učiteľ na to, aby dobre učil; ktorí nevidia, že jeho práca pokračuje aj popoludní, dokonca po večeroch a po víkendoch – štúdiom, prípravou a vyhodnocovaním testov, prípravou učebných materiálov, mimoškolskou činnosťou detí a pod.

Tento mýtus podporuje aj bežná predstava o prázdninách – veď učitelia majú 2 mesiace voľna, a ešte aj kadejaké voľné dni cez školský rok (napr. polročné prázdniny – 1 deň, alebo jarné prázdniny – týždeň, v ktorom učitelia dobiehajú, čo nestihli počas vyučovania, hlavne rôzne kurzy).

Učitelia však majú toľko voľna ako iní zamestnaní ľudia. Z dvoch mesiacov prázdnin prvý a posledný týždeň musia byť v škole, počas zvyšných 6 týždňov buď čerpajú riadnu dovolenku (ktorú si nemôžu postupne vyberať počas školského roka), alebo dopisujú príspevky na publikovanie, žiadosti o granty, prípravu na budúci školský rok a pod.

Pri tomto všetkom si však o učiteľoch myslíme, že sú to v podstate chudáci. Nevedia sa poriadne moderne obliecť, chodia vo „vyšmatlaných“ topánkach, nemajú peniaze na riadny mobil či na riadnu dovolenku – a hlavne musia mať partnerov, ktorí ich uživia. Učia buď len neschopní chudáci, ktorí nič iné nedokážu, alebo blázni a fanatici.

Toto všetko sa netýka poctivých povolaní, akým je napríklad právnik. Vznešená funkcia, ktorá zabezpečuje riadne fungovanie spoločnosti, veď bez práva by sa spoločnosť rozpadla. Kam sa tí učitelia hrabú na iné, riadne povolania.

Preto sa budeš dobre učiť, aby si nedopadol tak, ako tvoja učiteľka, veď sa na ňu len pozri!

Poznámka na záver: Je smutné, ak mnohé z týchto mýtov šíria aj samotní učitelia a funkcionári všetkých stupňov škôl.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Lekár a právnik: Tatarák je k pivu výborný, štát by ho nemal zakazovať

Ak má človek obľúbenú reštauráciu, v ktorej dbajú na hygienu, tataráka by sa nemal báť, hovorí v rozhovore pre SME Peter Kováč.

EKONOMIKA

Nemeckej banke sa nedarí. Môže spustiť krízu?

Zraziť na kolená by Deutsche Bank mohla aj pokuta 14 miliárd dolárov.

KOMENTÁRE

Hanbím sa, komu som svojím hlasom pomohol k mandátu

Násilných vysťahovaní už Bratislava zažila dosť.


Už ste čítali?