Nerobme z učiteľov polobohov

Autor: Erich Mistrík | 11.2.2016 o 9:10 | Karma článku: 9,01 | Prečítané:  1928x

Poloboh je mytologická bytosť, ktorá zvláda prekážky bez problémov svojimi nadprirodzenými silami. – Takí sú aj učitelia, pre ktorých je ich povolanie poslaním.

Slovo „poslanie“ napovedá, že učiteľ bol zoslaný na zem splniť vznešenú úlohu. Je nadaný výnimočnými schopnosťami empatie a láskavosti, prekypuje morálnym dobrom, je ochotný odovzdať svoj život a svoje sny za to, aby vyrastali šťastné a vzdelané deti. Práca ho baví.

Keď to takto preženieme, vidíme absurdnosť tejto predstavy. A predsa je úplne bežná, hoci sa vyjadruje tak pateticky: Učiteľstvo je poslaním. Učiteľom môže byť len ten, kto miluje deti. Nemôže byť učiteľom, kto sa nechce obetovať pre blaho detí. Kto neobetuje svoj voľný čas, nemôže byť učiteľom. Obetovať, obetovať ...

Mýty. Predsudky. Stereotypy. Nezmysly.

Učiteľstvo je predovšetkým práca. Ťažká práca, lebo je to práca s ľuďmi (deti nie sú ničím iným zvláštni ľudia, len tým, že majú menej skúseností, majú iné potreby a inak vnímajú svet ako dospelí). Učiteľ pracuje s ľuďmi rovnako ako manažér, vedúci organizácie či vedúci väčšieho oddelenia.

Učiteľ vyučuje za deň povedzme v piatich triedach: v 5. a 6. ročníku vyučuje slovenský jazyk a v 7.-9. ročníku biológiu. Takže má 5 rôznych skupín ľudí, každá má určite 20 členov a pracuje s dvoma odlišnými oblasťami. Predstavme si vedúceho oddelenia, ktorý každú hodinu vstupuje do iného oddelenia, lebo ho riaditeľ organizácie menoval za vedúceho hneď piatich oddelení – a v každom riadi prácu okolo 20 ľudí, pričom dve sa venujú jednej problematike a tri sa venujú inej.

Koľko literatúry existuje o riadení firiem, tímov, ľudských zdrojov a čím všetkým sa podrobne zaoberajú... Skúsme si povedzme situáciu z daňového úradu preložiť do situácie školy:

Definícia potrieb daňového úradu, ktorý ide kontrolovať daňové priznania: Čo máme kontrolovať, koľko, kedy, v akej kvalite? Potreby triedy – čo sa majú deti naučiť, máme zhruba definované v Štátnom vzdelávacom programe, a to je všetko. Učiteľ si musí definovať, v akom tempe, akými prostriedkami, akú kvalitu vzdelania má dosahovať celá trieda aj jednotliví žiaci.

Riadenie práce daňových úradníkov: Úradníci síce kontrolujú stále to isté, ale menia sa zákony, menia sa zamestnanci, menia sa nástroje, zdokonaľuje sa daňový softvér. Riadenie triedy –  mení sa prostredie, z ktorého deti prichádzajú, objavujú sa nové témy vzdelávania, do školy dostávame nové interaktívne tabule a tablety a učebnice...

Hodnotenie úradníkov: Podľa čoho, kedy, za aké výkony, ako? Hodnotenie detí v triede vyvoláva tie isté otázky – podľa čoho, kedy, za aké výkony, ako?

Motivácia úradníkov: Odmenami? Postavením wellness? Mimoriadnym voľnom? Kvalitným jedlom v závodnej jedálni? Ako však motivovať žiakov v triede, ak tí sú v škole povinne?

Situácie na daňovom úrade a situácie v triede: Ako zvládnem pasivitu úradníka a pasivitu žiaka? Ako zvládnem narušené vzťahy v oddelení a v triede? Ako sa vyvíja tím na daňovom úrade po celozávodnej dovolenke a ako sa vyvíja atmosféra v triede od začiatku školského roka? Ako podnietim tvorivý prístup u úradníkov a ako motivujem žiakov k tvorivému riešeniu problémov?

Kompetencie úradníkov: Podľa čoho im rozdelím prácu, aby som dosiahol naše ciele? Ako rozdelím prácu v triede, aby som splnil ciele vzdelávania?

Príprava na funkciu vedúceho oddelenia: Ako si inštitúcia školí svojich vedúcich? Ako školíme učiteľov? Čo musí so sebou urobiť človek posadený do funkcie vedúceho oddelenia a čo musí so sebou robiť učiteľ?

Učiteľ rieši rovnaké problémy ako vedúci oddelenia na úrade, v automobilke, na stavbe a inde, všade, kde sa pracuje s ľuďmi. Kto však bude tvrdiť, že byť vedúcim oddelenia na daňovom úrade je poslanie?

Miesto fráz o poslaní učiteľov by sme mali uvažovať, ako učiteľa pripraviť (vysoké školy a celoživotné vzdelávanie), aké podmienky mu vytvoriť, aby túto úlohu zvládol (ministerstvo, VÚC, obecné úrady, školská inšpekcia...) a ako ho podporiť v systematickom seba-vzdelávaní.

Aké podmienky potrebuje učiteľ, aby mohol viesť 5 oddelení naraz? Ako ho podporíme finančne, organizačne, technicky, didakticky (= plat, organizácia školy, vybavenie školy, učebné materiály)?

Školenia pre prácu s ľuďmi sa podľa mojich informácií nepripravujú pre učiteľov, len pre riaditeľov škôl – lebo riaditelia pracujú s ľuďmi, ale „radoví“ učitelia v triede nie, akoby deti neboli ľuďmi. Ako keby to učitelia mali zvládnuť svojimi prirodzenými (či nadprirodzenými) schopnosťami – veď je to poslanie a stačí im láska k deťom.

Uvažovať o poslaní je obyčajná výhovorka celej spoločnosti, aby nemusela učiteľa podporovať. Ak by sme uvažovali o ňom ako o človeku, ktorý má zamestnanie (a rodinu, a voľný čas, a individuálne potreby...), ktorý musí mať pre prácu s deťmi nejaké zručnosti, ktorý potrebuje materiálnu a inštitucionálnu podporu a podmienky – asi by sme mohli niečo pre učiteľov urobiť.

Ale zatiaľ nám v školstve pobiehajú tisíce polobohov.

Bol by som radšej, keby naše deti vzdelávali obyčajní ľudia, ktorí na to majú podmienky – a nie polobohovia, ktorí zvládajú ťažkosti svojím (nad)prirodzeným nadaním.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?