Je prípadný štrajk učiteľov politikum?

Autor: Erich Mistrík | 14.1.2016 o 14:49 | Karma článku: 14,65 | Prečítané:  5335x

Štrajk učiteľov prichádza pred parlamentnými voľbami. Mnohí preto budú učiteľov obviňovať, že chcú ovplyvniť voľby, teda že ich štrajk je politický. Skutočne je?

Žiadna z vlád v tejto krajine za posledných 25 rokov sa nestarala o školstvo. Všetky mali plné ústa a dokumenty o vzdelanostnej spoločnosti a zvyšovaní statusu učiteľa, ale až na malé, a drobné zmeny sa nezmohli na nič. Len jeden odvážny minister (jeho vláda tiež nemala guráž, lebo ho nepodporili) sa odhodlal na kurikulárnu reformu. Tú však nedotiahli do detailov, odvtedy ju systematicky a postupne likvidujeme celým naším nefunkčným školským systémom.

Aká budúcnosť čaká túto krajinu so školstvom, ktoré sa desaťročia nehýbe z miesta?

Vidíme, ako sa zhoršujú výsledky našich detí v medzinárodných i domácich testovaniach. Môžeme diskutovať o kvalite a povahe testovania, ale keď sú výsledky v rôznych testoch stále zlé, nebude chyba v testoch.

Všetci učitelia hovoria, že na vyššie stupne prichádzajú deti z nižších stupňov škôl horšie pripravené. Firmy a zamestnávatelia zasa hovoria, že školy nepripravujú deti na život v meniacej sa spoločnosti.

Vzdelávanie vo svete sa prudko mení na variabilný systém, konzervatívna škola zohráva stále menšiu úlohu a sama sa musí radikálne preformovať – svoju organizáciu, priestory, kde sa učí, technologické zázemie, učebné materiály, prípravu učiteľov, štruktúru kurikula...

Ľahko možno nájsť desiatky oblastí života školy, ktoré sa vo svete okolo nás menia, ale u nás nie.

Jedna vec sa u nás skutočne mení. Školy – najmä základné a stredné – sú stále lepšie vybavené modernými informačnými technológiami. Stále viac interaktívnych tabúľ, tabletov, napojení na internet, vzdelávacích materiálov online...

Podobné snahy však iba vzbudzujú podozrenie, že nejde o deti a o školu, ale o predaj hardvéru a softvéru. A tí, čo rozumejú vzdelávaciemu procesu, vedia, že ani tony „železa“ či najkvalitnejší softvér neurobia vzdelanie kvalitnejším.

Dnes už netreba predkladať dôkazy o tom, že naše školstvo zaostáva. Kto to doteraz nepochopil, nepochopí to asi nikdy. Horšie je, že si neuvedomujeme, čo to znamená pre budúcnosť celej spoločnosti.

Dôsledky zanedbávania školstva nepocítime zajtra, ale v strednodobom horizonte určite. Ak zanedbáme výchovu dnešných detí povedzme v 3. triede základnej školy, ony sa po skončení strednej školy zamestnajú v roku 2026, alebo po vysokej škole v roku 2031. Až vtedy sa ukáže (vlastne len začne ukazovať), čo sme dnes zanedbali.

Koho to dnes zaujíma? Špičkových politikov určite nie, lebo nikto z nich už nebude vo funkcii. Deti to ešte nezaujíma, tie o tom nič netušia.

Zaujíma to dnes možno rodičov týchto detí, lebo budú sledovať úspešnosť svojich detí. – A zaujíma to učiteľov, ktorí si túto dlhodobú perspektívu uvedomujú.

Už dnes žneme úrodu, ktorú sme zasiali v 90-tych rokoch. Aká bude naša úroda o ďalších 15 rokov, keď to už budú desiatky rokov, čo je nám naše školstvo ľahostajné? Aká bude úroda vzdelávania v tomto štáte, ak sa niečo zásadne nezmení?

Ako bude vyzerať naša spoločnosť?

Je ľahké si to predstaviť.

Vyrastú generácie, ktoré nebudú vedieť pracovať s informáciami a uveria všetkému, čo im ponúknu média alebo internet. (Kto vie dnes odhadnúť budúce dokonalejšie techniky manipulácie s verejnou mienkou?).

Budú tu žiť generácie, ktoré budú odmietať všetko a každého, čo a kto sa bude odlišovať od ich zaužívaného spôsobu života.

Tie generácie nebudú schopné nájsť poučenie z histórie ľudstva a z iných krajín, lebo si nedokážu dopĺňať útržkovité vedomosti, nedokážu sa sústavne vzdelávať a prehlbovať svoje poznanie.

Budú zbožňovať nákupné centrá ako novodobé božie chrámy, kde budú vzývať tovary ako nositeľov šťastia.

Uveria všetkým novodobým nositeľom spásonosných posolstiev, lebo nebudú schopní samostatne uvažovať.

Svoje stereotypné pohľady na svet budú "do krvi" brániť, lebo bude zdevastovaná úcta ku kritickému mysleniu a k vedeckej reflexii sveta.

Prijmú za svoju každú hodnotu, ktorú im niekto sugestívne ponúkne a budú ju slepo nasledovať, lebo si nedokážu sformovať vlastný názor ani vlastný hodnotový rebríček, stáť si za nimi a aktívne sa za ne angažovať.

Prípadný učiteľský štrajk je politikum. Ale nie je to politikum v obmedzenom chápaní súčasných slovenských politikov, ktorí si myslia, že učitelia chcú ovplyvniť politické preferencie voličov. Je to politikum v oveľa hlbšej rovine – je to zápas o budúcnosť Slovenskej republiky.

V prípade školstva nestačí obrátiť sa proti niektorej politickej strane. Treba hlasno zakričať smerom ku všetkým politickým stranám, že táto krajina sa s dlhodobým devastovaním školstva rúti do záhuby. Alebo minimálne do ekonomickej recesie, na okraj svetového diania, do chudoby, do nestability.

Bez kvalitne vzdelaných ľudí si neudržíme demokratický charakter tohto štátu, ani ekonomickú prosperitu, ani sa neudržíme v spoločenstve najrozvinutejších štátov sveta

Neúcta k vzdelaniu, ktorá vládne v slovenskej spoločnosti a u slovenských politikov, má a bude mať vážne celospoločenské dôsledky. Zápas o kvalitu vzdelania je zápasom o stav celej spoločnosti v budúcnosti.

Celospoločenský záujem je politický záujem. Politici by mali pochopiť, že rozvoj vzdelania nemôže byť len jedným z bodov v programovom vyhlásení konkrétnej vlády, ale ako nevyhnutná podmienka dlhodobého prežitia by mal byť jednou z  dlhodobých priorít ich činnosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?