Formalizmus jedného Akčného plánu vlády

Autor: Erich Mistrík | 9.8.2015 o 10:38 | Karma článku: 7,12 | Prečítané:  737x

Slovensko chce patriť k medzinárodnej elite v tom, ako otvorene sa u nás vládne. Tak to stojí v úvode Akčného plánu SR pre otvorené vládnutie na rok 2015. Formálneho plánu.

Akčným plánom pokračuje SR v aktivitách, ktoré majú podporiť otvorené vládnutie u nás. (Zlý preklad z „open government“ si netreba všímať.) V rokoch 2012-2013 sa síce podarilo dosiahnuť veľa aktivít (Nerozumiete? Nevadí, tak sa píše na 4. strane materiálu.), ale treba vraj pokračovať ďalej.

Úradnícky žargón? Áno, aj, ale ešte i frázy a nezmyselné úlohy, ktoré majú priviesť Slovensko medzi svetovú elitu. V Akčnom pláne ich sebavedome nazývajú konkrétnymi krokmi.

Je príjemným prekvapením, že Akčný plán sa venuje aj vzdelávaniu – ale časť o vzdelávaní zasa patrí k najhorším kapitolám tohto plánu.

Otvorenú vládu v školstve si tvorcovia materiálu predstavujú tak, že učiteľom a žiakom sa sprístupnia vzdelávacie materiály a zdroje. Vzniknú otvorené vzdelávacie zdroje, ktoré budú súčasťou otvorených znalostí (preklad z „open knowledge“).

Materiál sa veľmi silno odvoláva na princíp creative commons, dobre známy hlavne z wikipedie.

V Akčnom pláne prezentujú úradníci svoju ideálnu predstavu o tvorbe pedagogických materiálov. Citujem z Akčného plánu: Pedagógovia (hlavne na vyšších stupňoch vzdelávania) môžu vytvoriť čítanku z dostupných textov, "zostrihať" príliš rozsiahle pasáže, urobiť "remix" materiálu alebo bez ďalších bariér, ktoré predstavuje vybavovanie povolení, preložiť do slovenčiny a použiť text či video, ktoré vzniklo inde. Výsledky môžu voľne redistribuovať študentom.

Slovenskí úradníci sa zobudili zo zimného spánku. Vytvorili totiž akčný plán na tvorbu antológií a čítaniek, teda na dosiahnutie niečoho, čo sa už bežne robí. Akčným plánom chcú dosiahnuť to, čo už dnes pre vzdelávacie účely vo veľkej miere povoľujú európske aj slovenské autorské normy. Navyše je tento postup už dnes úplne bez problémov, ak pedagógovia použijú materiály, ktoré sú súčasťou creative commons.

Ďalší odsek Akčného plánu zasa spomína ministerský projekt eAktovka, ktorý je fajn, ale v podstate len sprístupňuje elektronické verzie riadnych „papierových“ učebníc. Nemá nič spoločné s otvoreným vládnutím.

Celá táto „akcia“ otvoreného vládnutia v oblasti školstva by veľmi rýchlo stratila zmysel, ak by dali školám peniaze na kupovanie autorských práv v prípadoch, keď si ich kupovať musia.

Na záver sa ešte úradníci zamysleli nad kvalitou týchto pedagogických materiálov:

Želaným výsledkom otvorenia vzdelávacích materiálov je (...) aj nová kvalita vzdelávania, ktorá kráča s dobou a je vhodná pre 21. storočie.

Hlboká a koncepčná myšlienka.

Najpikantnejšie je však v materiáli niečo iné.

Celý problém otvoreného vládnutia v školstve sa tu totiž zredukoval na prístupnosť pedagogických materiálov.

Niet v ňom ani slova o prístupe k informáciám, ani slova o prehlbovaní verejnej kontroly všetkého, čo sa deje v školstve, ani slova o transparentnosti nákupov pre školstvo, ani slova o legislatívnych opatreniach, ktoré by zabezpečovali rozvoj demokracie a otvorenosti v školstve, ani slova o decentralizácii rozhodovacích mechanizmov, ani slova o zapájaní rodičov či okolia školy a pod.

Ale zato veľa prázdnych slov o creative commons. Akoby to bol najväčší problém nášho školstva.

Čítanie Akčného plánu znechutí nielen každého človeka, ktorý si trochu váži demokraciu. Znechutí každého, kto vie niečo o projektovaní, plánovaní a manažovaní zmeny, a navyše znechutí aj každého, kto má trochu citu pre slovenčinu.

Text je plný prázdnych fráz, úloh a cieľov, ktoré sa nedajú operacionalizovať, viacero z nich určite nebude možné uskutočniť, a už vôbec nebude možné kontrolovať výsledky.

Tri príklady :

Asi najkrajším miestom v Akčnom pláne je Úloha č. 14: Navrhnúť opatrenia a ich realizáciu na zvyšovanie povedomia učiteľov a ostatných pedagogických zamestnancov o otvorených vzdelávacích zdrojoch.

Kto toto realizuje, zaslúži si Nobelovu cenu. (Ani sa radšej nezamýšľajme, či toto je skutočný problém nášho školstva.)

A ešte dve úlohy, ktoré sa dotýkajú tvorby učebníc na Slovensku:

Úloha č. 11 v Akčnom pláne: Analyzovať proces obstarávania vzdelávacích zdrojov v primárnom a sekundárnom vzdelávaní a identifikovať možné prekážky ich zverejnenia pod otvorenou licenciou Creative commons.

Ministerstvo školstva presne vie, ako sa všetko s učebnicami deje, nepotrebuje žiadne analýzy. Súčasťou celého procesu sú dnes samozrejme aj zmluvy s autormi pedagogických materiálov, a tie sú založené na Autorskom zákone.

Väzbu Autorského zákona na creative commons vysvetlí prvý právnik za päť minút. A za chvíľu aj doplní ďalší paragraf do autorských zmlúv.

Úloha č. 12 v Akčnom pláne: Navrhnúť nový proces obstarávania učebníc a ďalších vzdelávacích zdrojov v primárnom a sekundárnom vzdelávaní, v ktorom bude možné zabezpečiť zverejnenie obstarávaných vzdelávacích zdrojov pod otvorenou licenciou Creative commons.

Hlavne, že pred pár rokmi ministerstvo centralizovalo tvorbu aj distribúciu učebníc a celé roky sa tvári, že to vie robiť najlepšie.

Pritom si stačí vybrať zo súboru návrhov na zefektívnenie vzniku a distribúcie učebníc – ponuka z rôznych inštitúcií existuje. Doplniť do niektorého z týchto návrhov princíp creative commons bude pre šikovného právnika tiež práca asi na pol hodiny.

Čo z toho všetkého vychádza?

Časť Akčného plánu o vzdelávaní sa obmedzuje len na jeden problém slovenského školstva (pedagogické materiály), a zanedbáva pri tom zásadné problémy v otvorenosti a v demokratickosti riadenia slovenského školstva. Akčný plán chce pritom zložito riešiť situácie, ktoré sa dajú vyriešiť podstatne ľahšie. A navyše ponúka formálne, neriešiteľné úlohy.

Ťažko možno uveriť, že tento Akčný plán zmení niečo v zúfalom stave slovenského školstva.

Akčný plán má hlavičku Ministerstva vnútra SR, predpokladám však, že sa na časti o vzdelávaní zúčastnilo aj Ministerstvo školstva.

Ale načo?

Načo je taký Akčný plán?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?