Klub spisovateľov, PKO a Galéria Cypriána Majerníka

Autor: Erich Mistrík | 3.8.2015 o 10:04 | Karma článku: 5,19 | Prečítané:  688x

Zachrániť prakticky nefungujúci Klub slovenských spisovateľov sa určite nepodarí a je to aj zbytočné. Núkajú sa paralely s inými inštitúciami.

Bratislavský Klub spisovateľov bol za socializmu priestorom pre relatívne slobodné diskusie o kultúre a literatúre. Hoci sa v ňom vždy vyskytovali aj príslušníci ŠTB, predsa tam prebiehali diskusie viac menej otvorené, demokratické. Stretávali sa tam ľudia, ktorí sa inde nemohli alebo nevedeli stretnúť.

Klub fungoval ako centrum, kde kvasila veľká časť slovenskej kultúry. Bol relatívne slobodným priestorom v časoch nekompromisnej ideologickej manipulácie.

Istou paralelou je Park kultúry a oddychu v Bratislave. Založený začiatkom komunistických čias v r. 1955 mal rozvíjať a šíriť socialistickú kultúru. Postupne sa však z neho stalo najväčšie kultúrne centrum Bratislavy. Odohrávali sa v ňom nezanedbateľné kultúrne aktivity, pričom netreba spomínať na oficióznu Bratislavskú lýru, ale radšej na Bratislavské džezové dni.

PKO bolo najmä v posledných desaťročiach socializmu priestorom, kde sa dokázali prezentovať aj ne-komunistické ideológie a špičkové kultúrne hodnoty. Samozrejme, že kvôli tomu mali organizátori i tvorcovia problémy s komunistickou mocou (viď napr. aj tú Bratislavskú lýru koncom 60-tych rokov), ale priestor PKO stále priťahoval kultúrne hodnoty.

Inou paralelou je Galéria Cypriána Majerníka. Vznikla v r. 1957, v období vrcholnej vlády Komunistickej strany, aby prezentovala mladých, novátorských výtvarníkov. Samozrejme, že od začiatku mala tiež problémy s komunistickou mocou a musela sa často oportunisticky prispôsobovať, ale špičkové výkony výtvarného umenia predsa dokázala prezentovať.

Aj nástupkyňa s jej menom, ktorá sa objavila v r. 2008, mala problémy, tento krát s bratislavskou mocou, lebo sa pravdepodobne správala príliš autonómne.

PKO a Galéria zanikli, Klub práve zaniká.

Klub zaniká preto, lebo nikto nedokázal z neho vytvoriť inštitúciu, ktorá by sa uživila. Živiť priamo v centre Bratislavy priestor, kam sa chodíme len tak (povedzme pri víne) tvorivo porozprávať a občas udeliť nejaké literárne ceny, sa dnes už nedá.

PKO zaniklo v r. 2005 kvôli oportunizmu vedenia mesta a šikovnosti developera.

Prvá Galéria Cypriána Majerníka zanikla v r. 2000 z ekonomických dôvodov, druhá v r. 2014 z kombinácie neochoty mestskej časti, ekonomických problémov a zrejme tiež priveľkej autonómnosti jej vedenia.

Všetky tri inštitúcie však splnili svoju úlohu – a tu je najdôležitejšia časť paralely.

Klub pôsobil okrem iného ako tvorivé centrum v časoch, keď nebolo možné vytvárať podobné tvorivé centrá. Slobodne diskutovať sa nedalo všade, ale len v utajení podzemného klubu, len akoby nezáväzne pri víne. Komunistická moc by inde ťažko pripustila niečo podobné.

Zánik klubu bude určite škoda, lebo priestor s takou atmosférou vzniká desiatky rokov a je neopakovateľný.

Dnes však majú spisovatelia možnosť stretávať sa, diskutovať, vytvárať spolky slobodne, kdekoľvek, kedykoľvek. Nemá zmysel udržiavať jedno centrum, kde by sa dialo všetko.

PKO pôsobilo ako organizačné centrum pre rozvoj kultúry v časoch prudkej centralizácie všetkého. Nebolo možné vytvárať slobodné, alternatívne, resp. menšie kultúrne centrá. Preto sa aj novátorskejšie tvorivé výkony museli sústreďovať na jednom mieste – aby ich mala komunistická moc pod kontrolou.

Zánik PKO je určite škoda, lebo také centrum sa už v Bratislave zrejme nepodarí vybudovať.

Dnes však môžu slobodné kultúrne centrá vznikať kdekoľvek. Otvára sa množstvo klubov, inštitúcií, alternatívnych scén aj oficiálnych scén, dočasných i dlhodobých scén, ktoré dokážu naplniť potreby kultúrnej tvorby v celej jej rôznorodosti. Nie je potrebné udržiavať jedno veľké kultúrne centrum.

Galéria Cypriána Majerníka fungovala za komunizmu ako ojedinelé centrum novátorstva. Komunistická moc ju čiastočne tolerovala, lebo aspoň mala tieto snahy pod kontrolou.

Obnovená galéria fungovala tiež ako centrum, ktoré prezentovalo odvážne novátorské aktivity z minulosti.

Zánikom pôvodnej i obnovenej vznikla medzera vo výtvarnom živote Bratislavy. Dnes však nie je potrebné sústreďovať podobné aktivity do jednej galérie, ale môžu sa slobodne prezentovať kdekoľvek. Dôkazom je viac menších výstavných priestorov v Bratislave, alebo napr. aj prechod kľúčových osobností z obnovenej Galérie C.M. do Kunsthalle Bratislava, kde sa novátorské výtvarné aktivity môžu prezentovať v oveľa väčšej miere, oveľa efektívnejšie.

Nostalgia za Klubom, za PKO aj za Galériou je prirodzená. Boli výnimočné a neopakovateľné.

Je prirodzené, že sa protestuje proti novému využitiu týchto priestorov – PKO sa skôr či neskôr zbúra, priestory Galérie sú zatiaľ nevyužité, z Klubu bude nočný bar.

V súčasných podmienkach by však všetky tri inštitúcie už pôsobili archaicky. Splnili svoju úlohu vo svojej dobe so cťou, treba sa im poďakovať a vážiť si ich. Súčasnosť si však žiada oveľa pestrejšie, voľnejšie a variabilnejšie aktivity, nie jedno centrum. Našťastie to všetko aj možné je.

Súčasnosť má iné potreby. Preto je zbytočné udržiavať to, čo kedysi, v časoch socializmu, pôsobilo progresívne.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?