Školstvo pred Ústavný súd

Autor: Erich Mistrík | 24.10.2014 o 22:21 | Karma článku: 12,60 | Prečítané:  6449x

Už aj Ústavný súd vyslovil, že bývalý minister školstva D. Čaplovič navrhol niečo, čo porušovalo Ústavu SR. Škandál? Ani nie. Normálny stav.

Len sa ukázalo, čím sa zaoberajú naši ministri školstva. Rozhodnutie Ústavného súdu iba odráža stav slovenského školstva.

Na ilustráciu príklad z nedávneho seminára pre učiteľov:

Učitelia jedného predmetu sa mali zoznámiť s najnovšími trendmi v ich predmete. Aj s tým, ako pracovať s tabletami, ktoré sa na príkaz posledných dvoch ministrov v tisícoch hrnú do škôl.

Firma, ktorá sa venuje vzdelávaciemu softvéru, prezentovala jasne, stručne, prehľadne a efektívne, čo je nové – stránka na webe, aké nástroje a materiály web ponúka, ako sa to všetko dá ovládať, kto má ku všetkému prístup a čo tam nájde.

Človek z inej súkromnej firmy ukázal, čo môže učiteľom ponúknuť. Kam môžu prísť, čo získajú, koľko to bude stáť, čo získali doterajší účastníci a pod. Jasná, prehľadná a cieľavedomá prezentácia.

Potom nastúpil učiteľ z vysokej školy, ktorý prezentoval ťažkopádne, mierne zmätočne, a hlavne dlho – veci, ktoré všetci vedeli. Až po pol hodine sa dostal k zaujímavým novinkám, ktoré mohli prítomných zaujímať.

Rozdiely v prezentáciách ľudí z firiem a zo školstva sú známe. Niektorí učitelia dokonca pôsobia, ako keby nič nepočuli o prezentačných zručnostiach. Viem, že sú medzi učiteľmi aj veľmi šikovní a zruční prezentátori a viem, že aj vo firmách sú ťažkopádni prednášatelia. Ale skúsenosť z tohto seminára sa opakuje nejako často.

Zaujímavé bolo ešte niečo iné.

Hoci organizátori avizovali, že seminár bude o softvéri, o práci s webovými aplikáciami a pod., nevidel som v rukách učiteľov ani notebooky, ani tablety, ani smartfóny, v ktorých by si mohli okamžite vyhľadávať a skúšať to, o čom počúvali. Prípadne si okamžite dopĺňať informácie.

Sem-tam pero a papier, väčšinou len oči a uši sa snažili zachytiť obsah a podnety zo seminára. Opakujem – seminára o novinkách aj v IKT, na ktorý sa dostali špeciálne učitelia zo škôl, kam smerujú tablety.

Prestávka ukázala niečo navyše.

Na podujatí bol aj človek z firmy, ktorá vydáva vzdelávacie materiály – nie elektronické, ale papierové. Len čo vyhlásil, že ich bude rozdávať, nastalo vzrušenie, pohyb, radosť a útok na kôpky jeho materiálov.

Pokiaľ viem, boli kvalitné, preto je prirodzené, že učitelia prejavili o hotové materiály veľký záujem. Neprejavili však podobný aktívny záujem o interaktívne možnosti, ktoré sa im ponúkali z webu, či s pomocou softvéru.

Žeby učitelia nepotrebovali otvorené možnosti webu, s pomocou ktorých si môžu tvoriť vlastné učebné pomôcky a prispôsobovať ich svojim žiakom? Napriek tomu, že mnohé základné a stredné školy sú už slušne vybavené touto technikou?

Snáď si nemáme domýšľať, že nevedia pracovať s elektronickými a webovými nástrojmi?

Žeby potrebovali len hotové veci vytlačené na papieri?

Žeby ich žiakom stále stačilo, ak dostanú ako pomôcku niečo, čo bolo vytlačené včera a zajtra to už neplatí?

Žeby si učitelia nevšimli, ako si žiaci vo svojich smartfónoch a v tabletoch (ktoré im poskytne škola!) už dnes vyhľadajú aj to, čo bude zajtra?

Minister Čaplovič sa ešte nedávno zaoberal počtami hodín, známkami, počtami žiakov, teda vecami, ktoré s kvalitou vzdelávania nemajú nič spoločné. Minister Pellegrini tiež neuvažuje o kvalite vzdelávania a budí dojem, že v školstve asi nevidí nič iné, ako možnosť nakúpiť tablety. Nápady iných ministrov školstva ani netreba spomínať. Asi je aj zbytočné klásť otázky, ktoré podnikateľské skupiny stáli za nápadmi ministrov školstva.

Na druhej strane sa zasa učitelia hrnú za vytlačenými a hotovými učebnými pomôckami, ktoré sami nemusia upravovať, pričom ich asi považujú za vhodné pre každého žiaka.

Témy, ktoré prezentujú ministri, ťažkopádnosť učiteľov, navrhované zmeny vo vzdelávacích programoch, kam stále pcháme informácie a informácie, ťažkopádne učebnice a mnoho ďalších dôležitých detailov nášho školstva ukazuje, že sa nič nemení – napriek tomu, že neustále hovoríme o zmene, ktorá prichádza s každým novým ministrom a od r. 2008 má byť prítomná neustále. Dokonca ani "havarijné" výsledky testovania v rôznych testoch s nami však  nepohnú.

Je na Slovensku veľa učiteľov, ktorým sa darí pracovať s deťmi inak. Mnohí však stále spia sladkým spánkom. Mám pocit, že spí veľmi mnoho učiteľov spolu s ministrami a s celým systémom školstva. Akoby naše školstvo doteraz nezistilo, že mu svet už utiekol a že nemôže, nesmie pracovať tak, ako pred sto či pred päťdesiatimi rokmi. Dokonca ani nie tak ako pred dvadsiatimi rokmi.

Stále veľa vecí v našom školstve zostáva hlboko v minulosti.

Podľa Ústavy SR má každý občan SR právo na vzdelanie. Kvalitné vzdelanie toto právo naplní, nekvalitné vzdelanie nie. Je načase, aby sa slovenské školstvo postavilo pred Ústavný súd, ktorý by mal nahlas vysloviť, či naše školstvo plní 42. článok ústavy – právo na vzdelanie.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?