Budeš sedieť pred monitorom, kým sa to nenaučíš!

Autor: Erich Mistrík | 27.8.2014 o 20:41 | Karma článku: 12,12 | Prečítané:  9904x

Minister Pellegrini chce prehlbovať informačnú gramotnosť žiakov, už mu to odporúča aj Európska komisia. Ale prečo mu zasa niekto poradil zvyšovanie hodín informatiky?

Nový minister školstva zatiaľ pôsobí ako pragmatik, ktorý je pre rýchle a radikálne riešenia. Niekedy však tie rýchle riešenia nič nevyriešia, len môžu niečo pokaziť.

Predchádzajúci minister školstva si myslel, že treba zvýšiť počet hodín matematiky, aby sa deti naučili logicky rozmýšľať. Už vtedy sa zdvihla okrem súhlasu zo strany matematikov, ktorým sa postaral o prácu, aj vlna odporu, pretože iba viac hodín matematiky vôbec nepovedie k rozvoju logického myslenia.

Súčasný minister upustil od matematiky, asi pochopil, že to bola zbytočná a neefektívna snaha. V prípade informatiky však vyhlásil, že ide urobiť tú istú chybu. V pozadí tejto chyby je jednoduchá logika, ale tá odráža zásadný omyl v didaktickom myslení:

Žiaci, niečo neviete? Tak budete nad tým sedieť dovtedy, kým sa to nenaučíte. – Pokrivkáva vaše zvládanie informačných technológií (IT)? Tak budete sedieť pred monitormi dovtedy, kým IT nezvládnete!

Je to štandard v slovenskom myslení o škole, ale je to principiálne chybné uvažovanie. Viac práce ešte neznamená efektívnu prácu, to by každý riadiaci pracovník mal vedieť. Mnohí to na Slovensku vedia, ale vo vzťahu ku škole asi všetci prešli rovnakým týraním od učiteľov aj od rodičov – budeš nad tým sedieť, kým sa to nenaučíš – a preto si myslia, že to tak má byť.

Ale žiak sa naučí viac, ak sú splnené iné podmienky:

  1. Metódy vyučovania sa zásadne zmenia – a existuje niekto, kto tú zmenu pripraví.
  2. Učitelia sú na efektívne vyučovanie pripravení – a existuje niekto, kto pripraví učiteľov.
  3. Žiaci majú dostatočné materiálové vybavenie.
  4. Žiaci sú motivovaní aj učitelia sú motivovaní.

Vo vzťahu k IT na Slovensku platí len to, že žiaci sú motivovaní. A ešte sa stále zlepšuje materiálové vybavenie škôl, aj keď vôbec nie je ideálne.

Ale vysvetlí už niekto všetkým budúcim ministrom školstva, ich poradcom a ich úradníkom, že viac hodín nejakého predmetu nič nevyrieši?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?