Dôverujme učiteľom

Autor: Erich Mistrík | 3.2.2014 o 9:10 | Karma článku: 20,76 | Prečítané:  5812x

V diskusiách o slovenskom školstve sa zabúda na učiteľov. Znie to paradoxne - veď sa stále rozpráva o ich platoch a dokonca nedávno štrajkovali. Problém však nie je v tom, že by sme si učiteľov nevšímali. Problém je v tom, že ich táto spoločnosť neberie vážne.

Ak sa sami neprihlásia, alebo ak nemáme deti, vôbec o učiteľoch nerozmýšľame. Nemajú už postavenie, aké vraj mali kedysi. V podstate ich dnes mnohí považujeme za spoločenských stroskotancov.

Akosi sme si nevšimli, že na nich to školstvo stojí.

Pán minister školstva, Dušan Čaplovič sa pred pár dňami vyslovil, že pri tom množstve financií, s ktorými narába, dosahuje naše školstvo zázraky. Odmyslime si teraz, že práve on by sa mal starať, aby to nebol zázrak, ale aby to bol riadny a samozrejmý výkon - a spýtajme sa radšej inak.

Kto v prvom rade zabezpečil, že naše školy ešte stále fungujú?

Jedine učitelia. Oni zabezpečujú fungovanie každodennej prevádzky výchovy a vzdelávania v školách, oni pracujú s deťmi. Je to ako na stavbe: Stavbyvedúci alebo riaditeľ developerskej firmy môžu zabezpečiť vynikajúce podmienky pre stavbu budovy. Ale ak im murár tie tehly zlepí maltou nakrivo, múr im spadne. Ak zlyhajú vojaci v prvej línii, aj geniálnemu generálovi sa rozpadne stratégia.

Systémové zmätky v našom školstve nivočia vzdelanosť tohto národa. Ale ak učitelia nebudú poriadne učiť, vzdelanie tohto národa sa rozpadne definitívne. Urobili sme chybu, ak sme prestali učiteľom dôverovať, lebo oni sú v tej prvej línii.

Napriek neustálym reformám a kampaniam, napriek dlhodobému organizačnému chaosu v školstve, napriek pretrvávajúcemu nedostatku peňazí - títo učitelia sa stále chcú venovať deťom.

Nikto ich nepripravil na žiadnu reformu v školstve, ani na obsahovú, ani na organizačné zmeny, ani na nedostatok financií - a predsa sa s nimi vždy vyrovnali. Vždy znova sa zorientovali a pracujú ďalej.

Nikto ich nepripravil na prácu s tými „úžasnými" pomôckami, ako je Planéta vedomostí a tablety v rukách detí - proste to dostali alebo dostanú, a musia s tým pracovať. Nikto im nepovedal, čo majú robiť, ak nedostanú učebnice. Proste sa zorientovali v práci bez učebníc.

Vzdelanie učiteľov sa vo verejných diskusiách neskutočne podceňuje. Pekného slova na učiteľské fakulty u nás takmer nepočuť. Študent učiteľstva sa považuje za človeka, ktorého nikde inde nevzali, ktorý nič iné nedokáže. Dokonca sa na Slovensku bohorovne opakuje, že kto nevie niečo robiť, ide o tom učiť.

Podľa slovenskej legislatívy môže učiť len ten človek, ktorý má úplné (= magisterské) vysokoškolské vzdelanie. Učitelia študujú pre svoje povolanie 5 rokov, a predsa ich nepovažujeme za schopných vykonávať svoju profesiu kvalitne a zodpovedne.

Ministerstvo chce predpisovať a predpisuje učiteľom, čo majú učiť, kedy to majú učiť, s akými pomôckami to majú robiť, koľko detí majú mať v triede, ako si majú organizovať školský čas...

Školská byrokracia neustále kontroluje, čo učitelia robia, vyžaduje množstvo výkazov o ich práci a nenecháva priestor pre ich vlastnú tvorivosť.

Hodnoty a smerovanie škôl chcú určovať vlády vo svojich programových vyhláseniach a nenechávajú to na profesionálne diskusie v školách, medzi učiteľmi v spolupráci s rodičmi.

Rodičia neveria, že učitelia chcú deťom dať to najlepšie a neustále podozrievajú učiteľov zo zľahčovania si svojich úloh.

Hľadáme nové a nové celoštátne testy, aby sme overili, či učitelia dobre hodnotili svojich žiakov. Ako keby učitelia nevedeli spravodlivo ohodnotiť svojich žiakov, ako keby nejaké štandardné celoštátne testy boli spravodlivejšie.

Na Slovensku má vysokoškolské vzdelanie menej ako 10 percent obyvateľstva - ale učitelia všetci. Môžeme o kvalite ich vzdelávania diskutovať, dokonca niekedy učia aj ľudia bez adekvátneho vzdelania. Napriek tomu majú učitelia vyššie vzdelanie ako skoro všetci tí, čo ich vzdelanie znevažujú.

Učitelia sú dokonca profesionáli pre výchovu. Koľkí z tých ľudí, čo tak radi znevažujú učiteľské povolanie, majú špeciálne vzdelanie pre výchovu detí? Koľko profesií okrem masy učiteľov skutočne rozumie výchove a vzdelávaniu na profesionálnej úrovni?

Dôverujme preto učiteľom, že vedia, čo deti potrebujú. Dôverujme im, že vedia, ako učiť a vychovávať, že si vedia určiť smer, ciele a hodnoty výchovy, že si vedia sami vybrať učebné pomôcky.

Keď už toľko hľadíme na to fínske školstvo: Fínska ministerka školstva, pani Krista Kiuru pri svojej nedávnej návšteve Slovenska upozornila na jednu z dôležitých vecí, na ktorých Fínsko postavilo svoj úspešný školský systém: Fínske vlády a fínska spoločnosť už desiatky rokov dôverujú učiteľom.

Počul podobnú vetu aj slovenský minister školstva pri stretnutí s ňou?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?