Prečo nediskutujete, učitelia?

Autor: Erich Mistrík | 17.9.2013 o 10:15 | Karma článku: 11,32 | Prečítané:  1533x

Už pár mesiacov majú učitelia možnosť verejne diskutovať o zmenách v Štátnom vzdelávacom programe. Prečo túto diskusiu nevidieť?

To bolo rečí, keď sa pred pár rokmi zavádzala kurikulárna reforma, teda Štátne vzdelávacie programy. Zo všetkých strán sme počúvali, že učitelia na ňu nie sú pripravení, že k nej neprebehla diskusia, že neprebehol žiadny experiment.

Tie diskusie mali zväčša pravdu, reforma vznikla aj sa dostala do škôl mimoriadne rýchlo. Bez tej rýchlosti by sa síce asi dodnes nič nezmenilo, ale to je iný problém.

Teraz však je na internete už niekoľko mesiacov zverejnený nový, či vlastne upravený Štátny vzdelávací program od škôlky po 9. ročník ZŠ a slovenskí učitelia sú ticho. Kde je verejná diskusia o zmenách v obsahu vzdelávania?

Od začiatku reformy prebehlo veľa rokov na to, aby sme na školách skutočne vedeli, čo sa osvedčilo a čo nie. S trochou irónie môžeme čas od r. 2008 nazvať celonárodným experimentom, pretože sa učilo podľa nových programov vo všetkých verejných školách na celom Slovensku. Učitelia sa učili na pochode, ale mohli v reálnom vyučovaní vidieť, ako reforma funguje. Navyše reforma postupovala z ročníka do ročníka, takže bolo možné porovnávať „starý" a „nový" obsah.

Učitelia mohli nielen pozorovať, teda vidieť, ale mali čas skúšať nové prístupy, nové pohľady, nové spôsoby tvorby vzdelávacieho obsahu. Celý čas sa síce búrili a veľká časť z nich tvorila školské programy formálne (copy-paste prístup prežíval na školách svoje hviezdne dni). Predsa si však vyskúšali, čo znamená vložiť svoje vlastné predstavy do obsahu. Ak niekto vlastné predstavy mal, ak ich niekto chcel uplatniť a ak mu to vedenie školy dovolilo...

Po všetkých tých rokoch a „experimentoch" tu máme opravený Štátny vzdelávací program a môžeme o ňom diskutovať. Verejne a niekoľko mesiacov! Až do konca októbra tohto roku! Len po takejto diskusii by mal upravený program platiť, aj to až od budúceho školského roku.

Aké veľkorysé termíny oproti minulosti. Vyzerá to tak, že učitelia môžu skutočne zasiahnuť do obsahu vzdelávania. V novom programe je veľa dobrého aj mnoho vecí, ktoré ešte potrebujú upraviť. Kto by to mal urobiť, ak nie tí, ktorí ho budú realizovať?

Ale učitelia sú ticho. Kde je verejná diskusia o obsahu vzdelávania?

Vznikli fóra na facebooku, na twitteri, na google+, na skype? Blogujú učitelia? Zavalili Štátny pedagogický ústav stovkami mailov? Organizujú semináre, na ktorých by rozoberali možnosti nového programu a svoje skúsenosti zo starého programu?

Možno niečo z toho sa stalo.

Ale keď si uvedomíme, že na Slovensku učia od škôlok po koniec základnej školy tisíce učiteľov, tú diskusiu by muselo byť vidno.

Predpokladám, že sa diskutuje v kabinetoch. Predpokladám, že aj v zborovniach sa občas rozprúdi diskusia. Určite aj mimo školy, pri káve, alebo pri pive. Také diskusie však nič nezmenia. Skutočnou spätnou väzbou pre tvorcov upraveného programu môže byť len verejná diskusia v médiách, v sociálnych sieťach, v profesijných organizáciách.

Vedia však vôbec učitelia, že je možné diskutovať? Stretol som viacerých učiteľov, ktorí nielenže nevedeli o možnosti diskutovať - oni ani nevedeli, že nejaká úprava obsahu vzdelávania sa robí.

Už sa začali prípravné práce na úprave Štátneho vzdelávacieho programu pre stredné školy. Dopadne rovnako? Ani o týchto zmenách nebudú učitelia vedieť? Ani o nich nebudú diskutovať?

Alebo začnú diskutovať o hotovej veci a budú sa sťažovať, že niekto rozhodoval za nich?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?