Školstvo opäť odchádza od reality

Autor: Erich Mistrík | 17.6.2013 o 9:30 | (upravené 17.6.2013 o 12:49) Karma článku: 13,04 | Prečítané:  9354x

V najnovšej oprave Štátneho vzdelávacieho programu sa objavila novinka - kapitola Medzipredmetové vzťahy, a v nej zaradené prierezové témy. Na prvý pohľad drobná zmena, ale zároveň krok späť v zameraní nášho vzdelávania.

Môžeme si myslieť čokoľvek o kuriklárnej reforme, prierezové témy sú jedným z jej najväčších výdobytkov. Aj napriek tomu, že ich učitelia nemajú radi, lebo ich pochopili ako nástroj na zvyšovanie administratívy a formálne ich vpisovali svojich predmetov.

Prierezové témy však priniesli niečo nové do nášho školstva: Akceptovali kľúčové problémy súčasnosti a ponúkli priestor, kde bolo možné pripraviť deti na problémové situácie dnešného sveta.

Celé desaťročia (už za komunizmu) sa aktuálne a „živé" témy dostávali do nášho školstva v podobe rôznych kampaní, a platilo to donedávna. Úrady vydávali rôzne námety a príkazy, v posledných desaťročiach sa školy mali venovať Vzniku samostatnej SR, Vstupu do NATO, Vstupu do EÚ, ľudským právam, globalizácii a pod.

Skoro vždy si to odniesli učitelia občianskej výchovy, ktorí sa - logicky - mali aktuálnym témam venovať a začleniť ich do svojho vyučovania. Škrípajúc zubami to robili, niekedy formálne, niekedy poriadne.

S reformou obsahu vzdelávania v r. 2008 sa do našich škôl dostalo niekoľko zásadných tém, ktoré už nie sú len krátkodychými kampaňami, ale hovoria o kľúčových problémoch súčasnosti: životné prostredie, médiá, stretávanie množstva kultúr (+ pár ďalších, ale tieto považujem za kľúčové).

Tak boli učitelia povinní do svojich predmetov (nie vždy a všade, ale tam, kde sa to hodilo) zapracovať environmentálnu výchovu, mediálnu výchovu i multikultúrnu výchovu.

Opäť to mnohí urobili formálne zápisom do papierov, ale mnohí aj skutočne o týchto témach uvažovali a skutočne prispôsobili svoje vyučovanie.

Deti tak dostali šancu (tam, kde ju školy využili) získať zručnosti v narábaní s médiami, uvažovať o životnom prostredí z hľadiska nebezpečenstiev i možných riešení, alebo dostali šancu sa pripraviť na prudké strety s cudzími kultúrami.

V novej verzii programu sa z týchto tém stali „medzipredmetové vzťahy", dokonca iba „ďalšie formy uplatnenia medzipredmetových vzťahov". Pravdepodobne na základe nepochopenia zásadného rozdielu medzi vzťahmi predmetov a prierezovými témami.

Zjednodušene: Medzipredmetový vzťah = vzťah medzi obsahom školských predmetov. Prierezová téma = kľúčová téma súčasného sveta.

Vzťah medzi školskými predmetmi je niečo úplne iné ako kľúčový problém súčasného sveta.

Napríklad, vzťah medzi dejepisom a geografiou vznikne vtedy, keď učiteľ ukazuje žiakom, že dejiny Bratislavy prebiehali preto takým a takým spôsobom, lebo mesto leží na Dunaji, a táto poloha mesta výrazne ovplyvnila jeho dejiny.

Ale prierezová téma environmentálna výchova sa uplatní vtedy, ak Dunaj v Bratislave vnímame v procese jeho formovania človekom a keď deti zistia, že úspešné zvládnutie nedávnych  povodní je zároveň obyčajným „posielaním" vody do ďalších krajín a prináša ďalšie environmentálne riziká.

Alebo vzťah medzi slovenčinou a angličtinou vzniká vtedy, keď učiteľ ukazuje žiakom, že niektoré frázy nemožno preložiť zo slovenčiny do angličtiny, a iné zasa naopak.

Ale prierezová téma multikultúrna výchova sa uplatní vtedy, ak žiaci zistia, že jazyky majú svoju históriu a že nemožnosť doslovného prekladu nie je nejakou čudnou zvláštnosťou toho druhého jazyka, ale výsledkom historického vývoja obidvoch jazykov.

Ak sa prierezové témy zredukovali na vzťahy medzi predmetmi, stratili svoju silu - lebo sú len niečím nesamostatným, oproti ich výraznému samostatnému postaveniu v predošlom programe.

Prierezové témy zároveň prestali byť dôležitými aspektmi súčasného sveta.

Ak sú len vzťahmi medzi predmetmi, tak sa v logike nášho vyučovania oslabilo vnímanie súčasného sveta - a posilnil sa predmetový charakter vyučovania.

Naše školstvo stále funguje na základe princípov pruského školstva z 19. storočia. Vstup prierezových tém bol vstupom reálneho sveta do nášho školstva. Deti mohli uvažovať o tom, čo sa deje vo svete a pripravovať sa na reálne situácie.

Premena prierezových tém na medzipredmetové vzťahy posilňuje vyučovanie podľa predmetov, ktoré sú stále budované ako zjednodušené vedné odbory. Odchádzame od živých problémov súčasnosti a posilňujeme vtĺkanie vedných odborov do hláv detí.

Ale to už do súčasného sveta nepatrí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?