Čo príde po Čaplovičovom "zoštátnení" škôl?

Autor: Erich Mistrík | 1.1.2013 o 19:53 | Karma článku: 13,44 | Prečítané:  1353x

Minister Dušan Čaplovič si vie predstaviť zoštátnenie základných a stredných škôl, teda ich financovanie priamo štátom. Peniaze by nedostávali cez „rôznych providerov", ale priamo z ministerstva školstva. V predstave ministra by sa to mohlo udiať do troch rokov. Čo príde potom?

Treba dúfať, že tento zásadný krok príde po serióznom vyhodnotení súčasnej situácie, a nie na základe faktu, že niektorí riaditelia gymnázií sa k tomu hlásia.

Ťažko možno jednoducho pomenovať výhody a nevýhody priameho financovania, či financovania prostredníctvom samospráv (- to nie sú „rôzni provideri", ale seriózne inštitúcie). Určite sa mnohé zo samospráv potešia, že im ubudnú starosti. Aj mnohí riaditelia škôl sa potešia, že budú mať garantované(?) financovanie.

Ale čo príde potom? Aké ďalšie kroky budú asi nasledovať, keď štát získa priamy dohľad nad financiami každej školy?

Môžeme si ďalšie kroky len domýšľať, ale pán minister už v rozhovore naznačil - jeho úrad centrálnej štátnej správy potom nebude mať len povinnosti, ale aj právomoci. A tu sme zrejme pri koreni veci.

Minister bude môcť „v dobrom zmysle veci ovplyvňovať". Zrejme sa netreba obávať, že by nejaký budúci minister mohol veci ovplyvňovať aj „v zlom zmysle" - asi preto, lebo centrálne rozhodovanie štátu je rozhodovaním najmúdrejším.

Lebo určite len štát môže poznať podmienky v každej škole a dobre o nej rozhodnúť.

Dnes môže štát ovplyvňovať dianie v školách nepriamo - celoštátnym nastavením rôznych ukazovateľov, ktoré školy musia plniť, alebo pomenovaním schopností, ktoré má mať žiak po ukončení školy a pod.

Ministerstvo školstva nemôže dnes priamo riadiť základné a stredné školy. Ale minister Čaplovič už ukázal, ako vie dnešný systém využiť - keď proklamoval potrebu zaviesť matematiku na maturity, alebo keď chcel určovať, koľko žiakov možno prijať na konkrétne študijné odbory.

Ak sú také kroky možné dnes, čo bude nasledovať, ak začne ministerstvo cez financovanie riadiť detaily prevádzky škôl?

Podľa bežnej logiky platí, že kto dáva peniaze, ten aj určuje detaily toho, čo sa za ne zaplatí. Ak bude ministerstvo priamo určovať množstvo peňazí na každú školu, skôr či neskôr začne určovať všetko, čo si má škola za ne kúpiť:

Najprv školám asi povie, že peniaze sú na opravu strechy a na platy, čo je vlastne súčasný stav. Neskôr im zrejme povie, že peniaze sú len na polovicu žiakov, alebo pre inú školu na dvojnásobok žiakov. Potom im povie, že tie peniaze sú len na také a také učebnice, čo je vlastne tiež súčasný stav.

Potom asi začne ministerstvo hovoriť o tom, koľko fyzikárov a koľko slovenčinárov má škola zamestnať, potom povie, koľko hodín majú deti venovať rátaniu percent a koľko čítaniu Hviezdoslava, neskôr určí škole počet štetcov na výtvarnú výchovu... a nakoniec možno povie, čo má učiteľ na konkrétnej hodine vyučovať.

Samozrejme, to si nebude určovať škola sama, ale bude o tom rozhodovať úradník na ministerstve v Bratislave.

Je to vymyslený scenár, ale naznačujú ho doterajšie aktivity a vyjadrenia ministra školstva. Už dnes, v decentralizovanom systéme riadenia školstva, prejavuje minister školstva tendenciu určovať detaily práce škôl. Budúci centralizovaný systém rozdeľovania peňazí skôr či neskôr prejde k centralizovanému riadeniu všetkého, čo sa na školách deje.

Je to nielen vymyslený, ale aj katastrofický scenár.

Súčasný minister školstva však už viac krát ukázal, že keď sa pre niečo rozhodne, tak to aj urobí.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?