Ako vyjdeme z krízy učiteľskej profesie?

Autor: Erich Mistrík | 1.2.2012 o 13:16 | Karma článku: 12,15 | Prečítané:  2342x

Zastaviť úpadok učiteľskej profesie, zastaviť nezáujem o učiteľstvo, zmeniť stereotypy vo vnímaní učiteľov, akceptovať, že učiteľ je profesionál, odstrániť zastarané predstavy o učiteľoch pochádzajúce z polovice 20. storočia. Na to treba úplne zmeniť aj prípravu učiteľov na vysokých školách. Máme odvahu na radikálnu zmenu?

V čom je problém?

Namiesto skutočných učiteľov, ktorí by boli schopní pracovať s deťmi, pripravujú učiteľské fakulty hlavne odborníkov vo vedných odboroch. Rozvoj ich učiteľských schopností je často nedôsledný, povrchný, niekedy formálny a považuje sa len za doplnok. Síce dôležitý, ale až na druhom mieste za vedným odborom.

Budúci učitelia nemajú na vysokých školách dostatok praxe, takže sú pripravení hlavne teoreticky.

Študenti učiteľstva nie sú pripravení pre reálnu školu, ale pre ideálne vzťahy v škole, pre ideálnych žiakov a vôbec nie sú pripravení na prácu s rodičmi.

Učitelia nezvládajú tzv. problémových žiakov, nevedia riešiť sociálno-psychologické problémy v triede, podceňujú svojich žiakov, nevedia ich motivovať k osobnostnému rozvoju. Nevedia tvoriť zložitejšie učebné materiály. Netušia, ako pracovať s rodičmi a so širším prostredím školy.

Bežná je predstava, že na to, aby sa niekto stal učiteľom, musí zvládnuť svoj vedný odbor - a keď má rád deti, už ho len nejako sprostredkuje žiakom.

Rozdelenie prípravy učiteľov na bakalársky a magisterský stupeň bolo nezmyselné a môže fungovať len vo veľmi obmedzených prípadoch.

Je jasné, že problém vôbec nie je len v „nedostatočnom finančnom ohodnotení učiteľa". Toto konštatovanie reálneho stavu sa už stalo frázou, ktorou sa u nás pomaly zakrývajú všetky nedostatky v učiteľskom povolaní. Problém je ďaleko hlbší.

Učiteľská profesia je v kríze! Konečne to nie je iba „hlas ulice", ale niekto zodpovedný to vyslovil nahlas - odborníci z 15 učiteľských fakúlt, ktoré pripravili pre Akreditačnú komisiu Návrh na zmenu študijných odborov. Po veľmi dlhom čase je tu návrh na zásadnú zmenu v príprave učiteľov.

Názov trochu zavádza - nejde len o zmenu nejakých odborov na vysokých školách. Máme pred sebou materiál, ktorý chce zmeniť oveľa viac. Jeho východiskom je totiž diagnóza komplexnej choroby učiteľskej profesie. Ukazuje, že problémom nie sú formálne nedostatky, ale že celý systém prípravy učiteľov je nastavený chybne.

Voči základnej myšlienke v tomto návrhu sa určite zdvihne silná vlna protestov na vysokých školách. Môže sa totiž stať, že bude nutné radikálne zmeniť štruktúru učiteľských fakúlt a ich študijných programov a zbaviť sa množstva návykov či utkvelých predstáv. V čom je teda problém?

Doteraz pripravujeme učiteľov hlavne ako odborníkov v určitom odbore (napr. v dejepise, v matematike) a až nad to pridávame nejaké ich schopnosti učiť. Podľa tejto logiky sú konštruované študijné programy.

Ak sa navrhované zámery podaria, logika by sa mala otočiť: Dôležitejšie je pripraviť učiteľa ako učiteľa, a až na tomto základe je možné dať mu prípravu v určitom vednom odbore.

Je možné si predstaviť, že študenta nebudú pripravovať dve-tri katedry, ktoré reprezentujú vedné odbory, ale celá fakulta. Na začiatok tvrdé učiteľské štúdium, aby si rozvinul schopnosti pracovať so žiakmi. Až potom špecializácia na obsah konkrétneho odboru či predmetu, ktorý by mohol vyučovať. Tzv. odborná katedra príde so svojím vedným odborom na záver, a nie na začiatok.

Alebo inak: Učiteľské štúdium prepojené s prierezovými problémami školy a spoločnosti - riešenie konfliktov, tvorba školského vzdelávacieho programu, práca s rodičmi, výchovné problémy, integrácia, medzikultúrne vzťahy. Až potom hľadať ich súvislosti s určitou oblasťou ľudského poznania.

Alebo ešte inak: Učiteľ by nebol pripravený len na úzke vyučovanie jedného-dvoch predmetov, ale mohol by sa pohybovať voľnejšie v tom, čo sa dnes označuje ako vzdelávacie oblasti.

Pre nás by to boli revolučné zmeny, v rôznych krajinách Európy i na rôznych univerzitách USA je podobný spôsob prípravy bežnou praxou.

V návrhu sú samozrejme detaily, ktoré treba doťahovať. Ale vidím svetlo na konci niečoho, čo pôsobilo ako nekončiaci sa tunel pokrivenej prípravy učiteľov v tomto štáte.

Nemala by Akreditačná komisia tento návrh uverejniť, aby sa dostal na odbornú diskusiu v školstve ešte predtým, ako ho prijme?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?