Ako po voľbách rozkvitne naše školstvo 1

Autor: Erich Mistrík | 23.1.2012 o 16:52 | Karma článku: 9,11 | Prečítané:  1218x

Vo volebných programoch sa školstvo objavuje pravidelne ako nevyhnutná súčasť imidžu všetkých strán. Pravidelne sľubujú zvýšenie platov, zlepšenie postavenia učiteľa, rušenie „nadbytočných" vysokých škôl. To sú najbežnejšie témy. Čo nám sľubujú naše politické strany teraz? Ako bude naše školstvo prekvitať po marcových voľbách? Poďme sa pozrieť na programy tzv. relevantných politických strán.

Ich poradie nie je náhodné, zoradil som ich abecedne, aby sa žiadna neurazila. Doteraz však len niektoré strany zverejnili svoje volebné programy, takže môj blog musí mať pokračovanie. Snáď o týždeň?

V každom programe je povinná jazda spomenutá v perexe - vyššie platy, menej vysokých škôl, uplatnenie absolventov, zlepšiť financovanie škôl a pod. Tie časti si nebudem všímať, opakujú sa.

Pokúsim sa nájsť v programoch niečo, čo jednotlivé strany odlišuje. Niekedy sú to myšlienky, niekedy skutočné "perly".

Most-Híd. 17 bodov ich programu pre školstvo sa zameriava na posilnenie práv menšín. Zdôrazňujú vyučovanie jazykov menšín, ale spomenú aj zvládnutie slovenského jazyka všetkými. Zdá sa, že budú jediní, ktorí by radi posilnili multikultúrnu výchovu, ale vnímajú ju tak trochu iba jedným smerom - je zaujímavé, že len ako učenie sa o tradíciách menšín! Trh s učebnicami by chceli liberalizovať.

Táto strana bude asi ojedinelá s myšlienkou o postupnom rušení špeciálnych škôl - hoci ešte len veľmi nesmelo ako plán a „začiatok implementácie". Objavila sa aj samostatná myšlienka o začlenení rómskych detí do systému predškolskej prípravy.

Nezabudli ani na rodovo citlivú výchovu, len sa obávam, že zaviesť ju s výchovou k ľudským právom ako „systém vzdelávania" bude veľkým potešením pre učiteľov.

A neveril som vlastným očiam - systém neformálneho vzdelávania ako nástroj na podporu komunikácie väčšiny s menšinami. Ale našiel som aj úžasný plán: „Pokračovať v  modernizácii škôl na každom stupni." To by si mohol dať do programu aj Obama, aj Putin, aj Kim Čong-un.

SDKÚ-DS. V desiatich bodoch je okrem povinnej jazdy dôraz na externé testovanie žiakov a škôl, ako aj odmeňovanie škôl podľa kvality, pričom kvalitu si predstavujú ako „pridanú hodnotu školy" - nezistil som však, čo tým myslia. Chcú na internete zverejňovať učebnice a tiež by radi liberalizovali trh s nimi.

Budú prudko rušiť byrokraciu na školách cez projekt ByroKAT, čo učiteľov určite privádza do vytrženia. O integrácii detí so špeciálnymi potrebami sa tu tiež píše, ale len pri tých, „ktoré na to majú". Kto sa venuje integrácii, vie, na čo upozorňujem.

Zaujímavý je aj nápad predĺžiť povinnú školskú dochádzku po 17 rok mladého človeka. Nepíše sa, kto to zaplatí.

SMER-SD. Ja zaujímavé, že celý volebný program sa vyjadruje už v mene vlády - „vláda považuje", „vláda zabezpečí", „vláda spracuje", „vláda posilní" a pod. Žeby sa pod vplyvom predvolebných preferencií nezdržiavali písaním volebného programu a rovno píšu vládne programové vyhlásenie?

Časť o školstve je rozsiahla - má päť strán a poctivo sa člení na regionálne školstvo, vysoké školy, vedu a výskum a pod. Túto časť volebného programu zrejme písal niekto, kto je v riadiacich štruktúrach, lebo používa veľmi úradnícky jazyk (napr. „zabezpečí kvalifikovanú reštrukturalizáciu štátnej a verejnej správy v školstve a skvalitní proces realizácie projektov EÚ"). Zároveň však ten človek niečo tuší o hlavných oblastiach života škôl.

Okrem povinnej jazdy sľubujú regionálnym školám inováciu štátnych vzdelávacích programov, od čoho učitelia už teraz skáču od radosti. Súčasne podporia rozvoj pracovných zručností na základných školách - asi bývalé dielne a prácu v záhrade?

Podporia vzdelávanie k národným a ku kresťanským tradíciám, opäť k národným, k historickým a ku kultúrnym hodnotám a ešte raz k tradíciám.   

Pri vysokých školách si budú všímať hlavne výsledky a nie kvantitu, a to tak, aby sa školy členili podľa kvality na základe jednotných celoslovenských kritérií... Aj akreditačná komisia „musí výraznejšie riešiť kvalitu absolventov". Ako bude asi „riešiť kvalitu"?

Špeciálne sa chcú venovať aj nedoriešenému postaveniu bakalárov a chcú podporiť kvalitnú prácu s doktorandmi.

Vo výskume bude ich základným cieľom - čuduj sa svete - podporovať tvorbu nových poznatkov! Špeciálnu pozornosť budú určite venovať medicíne, lebo sa zvlášť spomína Diagnostické centrum pod gesciou SAV. Žeby nejaká lobby?

Ale najúžasnejší je hlavný cieľ znalostnej spoločnosti: „zachovanie solidarity, sociálnej súdržnosti a spoločnosti založenej na učení, nových vedomostiach a na nových znalostiach".

Sumár: Podľa doteraz zverejnených plánov strán v školstve si začínam myslieť, že nám ponúknu zbierky opatrení a aktivít, ktorým budú väčšinou asi chýbať systémové riešenia. Program SMERu-SD sa snaží o systém, ale tam sa zasa konkrétnosť stráca v úradníckych formuláciách.

Ešte sa na tomto mieste budem venovať ďalším programom, ktoré snáď ostatné strany zverejnia, a nebudú o zverejnení len hovoriť pred kamerami. Hoci si stále kladiem otázku: Číta to vôbec niekto?

Alebo sa treba spýtať inak: Načo to píšu? Pre seba - a budú sa podľa toho riadiť? Či pre nás - a snažia sa, aby sme porozumeli ich zámerom?

V  texte som odcitoval pár perličiek, ktoré ukazujú, ako sa niekedy kladú slová za slová, ale zmyslu nieto. Nie som si istý, či by som sa rozhodol iba na základe týchto programov. Ešteže sa v čase medzi voľbami dajú tie strany celkom slušne spoznať.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?