Ako na Slovensku (ne)vznikajú učebnice

Autor: Erich Mistrík | 21.6.2011 o 19:21 | Karma článku: 9,90 | Prečítané:  1552x

Na školách chýbajú učebnice a Ministerstvo školstva stále vyhlasuje, že má záujem, aby sa nové učebnice dostali žiakom. Ak chýbajú, zrejme niečo nefunguje.

Skúsme rekapitulovať.

Všetko sa to začne tým, že ministerstvo vypíše verejné výberové konanie na učebnicu. Autori sa prihlásia a jeden kolektív autorov (povedzme v septembri) uspeje. Začnú pracovať na učebnici. Po 5 mesiacoch (vo februári) dostanú autori od ministerstva návrh autorskej zmluvy, ktorá má byť právnym základom pre tvorbu učebnice.

Zmluva je však ministerskými právnikmi napísaná tak, že autori nemajú prakticky žiadne práva okrem napísania učebnice, inak sú skoro všetky práva na strane ministerstva. Zmluva obsahuje rôzne ustanovenia, s ktorými autori nemôžu súhlasiť, pošlú svoje pripomienky ministerstvu, ktoré nad nimi mesiace uvažuje. Medzitým autori pracujú na texte učebnice.

Tento proces trvá pol roka, po pol roku autori kapitulujú a týždeň pred odovzdaním učebnice (v auguste) podpíšu s ministerstvom (s ministrom) veľmi jemne upravenú autorskú zmluvu.

Medzitým ministerstvo stihlo vypísať výberové konanie na vydanie tejto učebnice, v ktorom uspelo jedno vydavateľstvo. Po čase (už je ďalší september) mu pošle ministerstvo návrh zmluvy na vydanie učebnice, ktorú vydavateľ promptne podpíše a odošle naspäť ministrovi, aby mohol aj on pripojiť svoj podpis. Ani po 9 mesiacoch však minister svoj podpis nepripojí, zmluva zapadne do nenávratna ministerských kancelárií.

Autori však načas odovzdajú rukopis svojej učebnice tomuto vydavateľovi, ktorý učebnicu precízne spracuje (vrátane prekladu do maďarského jazyka, vrátane spracovania sprievodného DVD, vrátanie posudzovania nezávislými odborníkmi). Keď je knižka v decembri pripravená do tlače, vydavateľ o tom informuje vedenie ministerstva.

Paradoxne v tom istom čase minister žiada autorov, aby ministerstvu odovzdali pôvodný rukopis, pretože chce učebnicu čo najskôr poskytnúť žiakom. Autori učebnice už pripravenej do tlače pošlú rukopis ministrovi, aby vyhoveli jeho žiadosti.

Je ďalší január, uplynulo 16 mesiacov od prvého výberového konania a ministerstvo mlčí. Autori oslovujú ministerstvo s otázkami, čo sa deje s učebnicou. Medzitým totiž už pol roka študujú na školách žiaci, ktorí mali s učebnicou pracovať. Ministerstvo mlčí.

Autori využívajú zákon o poskytovaní informácií a vo februári oslovujú ministerstvo s oficiálnou žiadosťou na základe tohto zákona. Tentoraz obratom dostávajú odpoveď, v ktorej ministerstvo odmieta poskytnúť informáciu, lebo túto informáciu nemá a muselo by ju vytvoriť, avšak podľa uvedeného zákona nie je povinné vytvárať informácie(!). Vydavateľ medzitým bombarduje ministerstvo listami a osobnými návštevami, aby zistil, čo sa s učebnicou deje. Ministerstvo mlčí.

Vlastne nemlčí. Vedenie ministerstva pravidelne prezentuje v médiách stanovisko, že mu záleží na vydávaní učebníc. Ako hlavný dôvod, prečo učebnice doteraz nie sú na školách, uvádza meškanie autorov.

Autori strácajú trpezlivosť a opätovne vyzývajú ministerstvo, aby sa vyjadrilo. Po ich troch listoch plus jednej oficiálnej žiadosti a po štyroch mesiacoch od pripravenia učebnice do tlače sa ministerstvo konečne oficiálne vyjadrí: Máme iné priority.

Autori faktami vyvracajú argumenty ministerstva, načo ministerstvo opäť odpovedá, že - má iné priority a nevydaním niektorých učebníc chce ušetriť cca milión eur (čo je podľa prepočtu autorov cca trinásť učebníc).

Autori uvažujú, či pre ministerstvo nie sú prioritou elektronické učebnice. Na tie však neexistujú autori. Alebo sú prioritou preklady zahraničných učebníc? Kde však ministerstvo vezme prostriedky na autorské práva zo zahraničia, čo sú obrovské peniaze - ak tvrdí, že musí šetriť dokonca na domácich učebniciach?

Alebo sú pre ministerstvo prioritou elektronické učebnice, ktoré sa môžu na školách využívať s pomocou interaktívnych tabúľ - viď Planéta vedomostí za 6 a viac miliónov? Na tie však tiež neexistujú autori. Ministerstvo môže zakúpiť softvér a niekoľko učebných materiálov (tri, štyri?) z prírodných vied, ktoré sú takto spracované.

Dokonca, ako sa ukazuje, softvér ani ministerstvo nezakúpi, len za ohromné peniaze získa licenciu na tri roky. Ako však využívať tieto učebnice, keď na školách je minimum interaktívnych tabúľ, keď žiaci doma interaktívne tabule nemajú a väčšina z nich nemá ani počítač či pripojenie na internet?

Ministerské priority sú fyzika, chémia, slovenčina, matematika, biológia a dejepis. Ako je však možné, že autorke inej učebnice - učebnice chémie - v tom istom momente ministerstvo rovnako odpovedá, že má iné priority, a preto nevydáva jej učebnicu chémie?

Autori našej učebnice nechápu, nechápe ani vydavateľ. Nechápu ani učitelia na školách, ktorým stále chýbajú desiatky učebníc.

Toto nie je vymyslený, ale skutočný príbeh učebnice pre predmet Umenie a kultúra pre 3. ročník gymnázií. Od konkurzu na jej tvorbu dodnes uplynulo 21 mesiacov. Žiaci tretieho ročníka gymnázií práve končia ročník, v ktorom mohli pracovať s učebnicou, lebo tá bola pripravená v prvej polovici ich tretieho ročníka. Z predmetu môžu žiaci budúci rok maturovať.

Rád by som bol, keby bol tento príbeh ojedinelý. Žiaľ, nie je.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Hofer neprehral, to len populizmus porazil sám seba

Víťazstvá radikálov či populistov nie sú samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.


Už ste čítali?